Menu Zavřít

Nejsilnější diesel BMW má hned čtyři turba

18. 5. 2016
Autor: BMW AG

Mnichovská automobilka nahrazuje dosavadní vznětový motor se třemi turbodmychadly novou verzí. Jako první ji dostala vlajková loď značky, luxusní sedan řady 7.

Zatímco konkurenční Audi stále nabízí velkoobjemový dieselový osmiválec, BMW se ho zřeklo už před několika lety (stejně jako Mercedes). Místo něj zavedla mnichovská značka novou verzi svého třílitrového šestiválce, osazenou ne jedním či dvěma, ale rovnou třemi turbodmychadly. I to je ale už málo. BMW 750d xDrive má nově turba rovnou čtyři. Tím se ze sériových osobních aut může pochlubit snad jen (samozřejmě benzinové) Bugatti Veyron a jeho nástupce jménem Chiron.

Motor BMW 750d se vyznačuje použitím rovnou čtyř turbodmychadel Nový motor BMW je nejvýkonnější dieselový šestiválec na světě

Turbodmychadlo zvyšuje výkon i točivý moment motoru velmi efektivní cestou – na rozdíl od mechanicky poháněných kompresorů využívá kinetickou energii proudících výfukových plynů. Což je jeho principiální výhoda (nezvyšuje mechanické ztráty), ale zároveň i nevýhoda. Po sešlápnutí plynového pedálu totiž chvíli trvá, než výfukové plyny roztočí lopatky dmychadla naplno. Jednou z cest, jak tzv. turboefekt obejít, je použití dvou dmychadel. Jedno menší reaguje rychleji a vyplňuje tak prodlevu, než se pořádně „nadechne“ velké turbo. Podobný princip využívá i BMW, jen těch turbín je ještě víc. Dvojici kompaktních dmychadel ve společné skříni doplňují dvě nízkotlaká turba, která nahrazují dosud používané jedno větší. Na proudění plynů dohlíží vyspělá řídicí elektronika.

Výsledkem je, že třílitrový diesel dnes dosahuje výkonu 294 kW (rovných 400 koní). Točivý moment 760 Nm je k dispozici od dvou do tří tisíc otáček, ale už v tisíci otáčkách, tedy kousíček nad volnoběhem, má motor sílu 450 Nm. Tady se prodlevy na sešlápnutí plynu opravdu bát nemusíte…

BMW zatím nabízí nový motor v luxusním sedanu řady 7, a to výhradně s pohonem všech kol. Model 750d xDrive zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,6 sekundy, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na obligátních 250 km/h. V nabídce je také varianta 750Ld xDrive s prodlouženým rozvorem. Kombinovaná spotřeba 5,7 l/100 km bude patrně v praxi nedosažitelná, zákazníkům ze západoevropských zemí však pomůže dosáhnout na příznivější sazby daní a registračních poplatků.

BMW 750d xDrive Motorizaci 750d je možné kombinovat i s prodlouženou karoserií

Lze očekávat, že čtyřturbová novinka si časem najde cestu i do těch modelových řad BMW, které lze aktuálně objednávat s „tri-turbo“ motorem: 5, X5 a X6.

BMW 750d je nejvýkonnějším vznětovým šestiválcem, ale nikoliv nejvýkonnějším vznětovým motorem v osobním autě. Nedávno představené Audi SQ7 má klasická turba sice jen dvě, ale o litr větší zdvihový objem a o dva válce víc. K překlenutí prodlevy na sešlápnutí plynu používá elektricky poháněné dmychadlo.


Čtěte dále:

MM25_AI

Sběratelská šance: Sotheby’s nabídne v aukci vzácné sportovní Fordy

Exkluzivní ojetina na prodej: McLaren F1 za cenu pěti nových Bugatti

  • Našli jste v článku chybu?