Menu Zavřít

Nový business jet Dassault Falcon má superdlouhý dolet

27. 4. 2016
Autor: Dassault Aviation

Tři týdny propagačních letů po celém světě posloužily k názorným ukázkám dlouhého doletu, který patří k hlavním prodejním argumentům nové vlajkové lodi business jetů Dassault Falcon.

Z propagační „World Tour“ se dnes do Paříže vrátil Falcon 8X, nový vrcholný model business jetů francouzské společnosti Dassault Aviation SA. Na cestu po světových metropolích odstartoval 4. dubna. Celkem v rámci turné absolvoval přibližně 89 tisíc kilometrů, rozdělených do 60 letových „misí“.

Z Evropy na Dálný východ bez mezipřistání

Světové turné bylo naplánováno tak, aby při něm vynikl značný akční rádius letounu. Díky doletu 11 945 km může Dassault Falcon 8X bez mezipřistání letět z Paříže do Hong-Kongu nebo z Los Angeles do Pekingu. Jde mu to ale i západním směrem: Během turné zvládl non-stop let ze Singapuru do Paříže. Při cestovní rychlosti Mach 0.8 překonal vzdálenost 11 760 km za 14 hodin a dvě minuty.

Třímotorový 8X je vlajkovou lodí bizjetů Dassault Falcon. Je o necelý metr delší než předchozí 7X, oproti kterému se dočkal také vylepšení motorů a aerodynamiky. S délkou 24,46 m, rozpětím 26,29 m, výškou 7,94 m a maximální vzletovou hmotností 33 113 kg patří k vůbec největším klasickým business jetům. Pak už jsou jen VIP verze linkových dopravních letadel.

Vrcholnému Falconu nečiní problém ani tzv. „hot & high“ letiště (vysoká nadmořská výška a vysoká teplota vzduchu snižují výkon motorů, kombinace obojího pak o to víc) a protože je certifikován pro strmá přiblížení, může přistávat třeba na letišti London City. Model 8X dokáže vystoupat až do výšky 51 000 stop (15 545 m) a jeho cestovní rychlost je Mach 0,9 (přibližně 980 km/h).

Bez bolavé hlavy

Konstruktéři věnovali velkou péči nejen výkonům stroje, ale i komfortu cestujících. V letové hladině 40 000 stop (12 192 m) odpovídá tlak vzduchu v kabině nadmořské výšce jen 1189 m – o šest set až dvanáct set metrů méně, než je obvyklé. (S rostoucí nadmořskou výškou ubývá atmosférický kyslík, což se projevuje celou řadou fyziologických reakcí. Své o tom vědí třeba vysokohorští turisté, ale jistou otupělost po letu běžným dopravním letadlem jsme zažili snad všichni.)

Konkurenty Falconu 8X budou zejména Bombardier Global Express nebo Gulfstream G650. Stroj prochází posledními fázemi testovacího a homologačního programu. Certifikaci od evropské EASA i americké FAA by měl získat do poloviny letošního roku.


Čtěte dále:

MM25_AI

Osobní Jumbo Jet? Airbus a Boeing prodávají VIP verze letadel

Jachty nejdou na odbyt, boháči si je raději půjčují

  • Našli jste v článku chybu?