Olympijské hnutí se touží více přiblížit mladým lidem. Do programu příští olympiády v Tokiu zařadilo nové sporty v čele se skateboardingem a v současné době se zabývá i možným začleněním e-Sportu, tedy profesionálního hraní počítačových her, na seznam olympijských sportů.
První kroky k potenciálnímu zařazení počítačových her mezi olympijské sporty podnikla mezinárodní federace e-Sportu IeSF už loni v únoru, když sondovala situaci u Mezinárodního olympijského výboru (MOV). Odpověď dostala v dubnu včetně soupisu kroků, které jsou potřeba k tomu, aby se hraní videoher někdy mohlo dostat na program olympiády. Ostatně první úspěch ve svém snažení už e-Sport zaznamenal. V lednu loňského roku mu Korejský olympijský výbor udělil akreditaci olympijského sportu druhé úrovně, kam spadají například šachy, koňské pólo nebo cheerleading.
Problémem by určitě nebyl v nedostatku diváckého zájmu. Už teď se v e-Sportu točí velké peníze. Právě skončené mistrovství světa ve hře Dota 2 rozdělilo mezi zúčastněné týmy 20,7 milionu dolarů (500 milionů korun), nejvíc v historii. Ve sledovanosti pak turnaj překonal například i finálovou sérii basketbalové NBA. Potenciální zařazení na olympijský seznam by atraktivitu odvětví ještě výrazně zvýšilo.
Darren Kwan, prezident australské asociace e-Sportu, má jasno: „E-Sport reprezentuje moderní fenomén sportovní aktivity, která by se měla představit v rámci olympijského programu. Respekt nám vyjadřují i ostatní sporty jako třeba basketbal nebo fotbal.“
Prvotní reakce kritiků tohoto návrhu je jasná: Vždyť to není sport. Zažité představy o špičkových sportovcích jsou skutečně úplně jiné. Podle studie Německé univerzity sportu jsou ale profesionální hráči počítačových her vystaveni podobné fyzické zátěži jako vrcholoví sportovci. Na myši a klávesnici provedou během minuty až 400 pohybů a jejich tepová frekvence může dosahovat až 180 tepů za minutu, podobně jako u maratonců. „Zaujaly nás především nároky na motorické schopnosti,“ uvádí profesor Ingo Froböse z výzkumného týmu. V počtu natrénovaných hodin pak dokonce většinu sportovců předčí.
Rostoucí popularity e-Sportu si všímají i fotbalové týmy Netradiční posily. Fotbalové kluby angažují "pařany" |
Kritici také často poukazují na fakt, že e-Sport není jednou disciplínou. I kdyby splnil všechny náležitosti, vyvstala by otázka: Jaké konkrétní hry zařadit? V kompetitivním hraní se totiž jednotlivé tituly často mění, navíc jich je opravdu přehršel. Muselo by se tak řešit, kolik sad medailí rozdat a podle jakého kritéria hry vybírat. Navíc by reálně hrozilo, že na každé další olympiádě budou jiné (modernější) hry. „Životní cyklus hry je v porovnání s tradičními sporty krátký,“ uznává i Leo Sa, člen vedení IeSF.
Na druhý týden letošní olympiády má každopádně e-Sport v Riu naplánovanou předváděcí akci v podobě turnaje, kterého se zúčastní čtyři země – Británie, Kanada, Brazílie a Spojené státy. Cílem tohoto turnaje je přesvědčit další země, aby zformovaly vlastní týmy pro velké mezinárodní turnaje a eventuálně i pro olympiádu.
Rozhodování MOV může výrazně ovlivnit jeho strategie jít více naproti mladým lidem. Tímto směrem uvažovali jeho členové už nyní, když vybírali nové sporty pro olympijské hry v roce 2020 v Tokiu. Kromě baseballu a karate vybrali také surfování, sportovní lezení a skateboarding.
„Chceme dostat sport více k mladým,“ přiznal hlavní motivaci rozhodovacího procesu prezident MOV Thomas Bach. „V současné době mají mladí lidé tolik možností, že nemůžeme čekávat, až sami přijdou za námi.“
Zaprodají duši? Skateboardingové komunitě je myšlenka soupeření země proti zemi cizí. (Zdroj: Wikimedia)
Snažení MOV však může být i kontraproduktivní. Část skateboardingové komunity se obává, že jejich sport zařazením na olympijský seznam přijde o své kouzlo a popře tím své kulturní kořeny. Děti podle ní začnou trénovat na olympiádu místo toho, aby jezdili pro radost.
Tuto domněnku potvrzuje například legendární Australan Tas Pappas. „Co se týče naší komunity, spoustě lidem to bude připadat laciné. Myšlenka soupeření země proti zemi se s skateboardingovou kulturou neslučuje,“ varuje mistr světa z roku 1996.
Pappas poukazuje i na jiný problém. „Jsem zvědavý, jak to bude fungovat ohledně dopingových kontrol, protože někteří kluci jezdí líp pod vlivem marihuany,“ říká. „Pokud budou muset kvůli jedné akci na čas přestat kouřit, může to ovlivnit jejich výkony.“ Dosavadním vrcholem pro skateboardisty byly X Games, kde organizátoři doping nehlídají, za což je kritizuje právě třeba předseda MOV Bach.
Dále čtěte:
Facebook se spojil s Blizzardem, bude vysílat e-Sport
Kde jsou diváci? Turistům se olympiáda nesmírně prodražila