Za krátké video na YouTube 187 tisíc dolarů (4,5 milionu korun), za jedinou fotografii na Instagramu 50 tisíc. Světové celebrity našly dobrý způsob, jak si jednoduše přivydělat - propagací značek na sociálních sítích.
Herce, sportovce, zpěváky, ale i další celebrity sledují na sociálních sítích miliony lidí. Světové značky si dobře uvědomují potenciál snadné propagace a platí velké sumy za jednoduché a přitom úderné příspěvky.
O dosud právně neohraničenou oblast se už začaly zajímat organizace na ochranu spotřebitele. Celebritám, které propagují značky bez jasného označení příspěvku jako reklamy, přičítají porušování směrnic obchodních komisí. Pokud bude k proviněním docházet i nadále, nevylučují právní kroky.
Patrná změna nastala například u americké rodiny Kardashianových, slavné díky reality show. Většina jejích členů sociální sítě k propagaci sponzorů využívá. Nově před takové příspěvky však začali vkládat hashtag #ad (zkráceně z anglického slova advertisement, česky reklama), aby tak jasně označili, že si za ně nechávají platit.
Snaží se tak vyhovět předpisům americké Federální obchodní komise (FTC), které říkají, že by mělo být jasné a zřetelné, když si někdo za propagaci značky nechává platit. Výklad tohoto předpisu je však volný, žádné zvláštní požadavky na konkrétní označení neexistují.
„Žádné normy na to nemáme, musí to ale být jednoznačné,“ říká Mary K. Engleová, pomocná ředitelka FTC. Například výraz „děkuji“ podle ní nestačí, zatímco označení značky jako „partnera“ už vypovídající je.
Problém s nedostatečně označenou propagací měl například anglický fotbalista Wayne Rooney, který před čtyřmi roky do svého novoročního předsevzetí na Twitteru šikovně zakomponoval odkaz na Nike. Regulační úřad však určil, že příspěvek nebyl dostatečně označen jako „marketingová komunikace“ a zakázal jej. Zajímavostí však je, že k jeho smazání nikdy nedošlo.
My resolution - to start the year as a champion, and finish it as a champion... #makeitcount http://t.co/JD6HUzbJ
— Wayne Rooney (@WayneRooney) January 1, 2012
Dále čtěte:
10 celebrit, které mají na sociálních sítích nejvíce followerů
Jako kočka a myš. Facebook válčí s blokováním reklam