V rámci aktualizací pro modelový rok 2017 prodělal nejprodávanější model značky Škoda několik drobnějších změn a jednu téměř revoluční: namísto motoru 1.2 TSI 81 kW teď Škoda nabízí Octavii s tříválcem 1.0 TSI.
Tu zprávu jste už četli i u nás: Škoda Octavia dostala litrový tříválec. Ten nově figuruje v nabídce namísto dosavadní jednotky 1.2 TSI, která měla obvyklou čtyřválcovou konfiguraci. Octavii 1.0 TSI jsme poprvé krátce vyzkoušeli při novinářských jízdách v okolí Prahy.
Škoda se v komunikaci velmi soustředí na to, že nový motor má navzdory menšímu zdvihovému objemu příznivější parametry než dřívější jednotka. Pro přehlednost je shrnujeme do tabulky:
Škoda Octavia 1.2 TSI vs. 1.0 TSI | ||
---|---|---|
Motorizace | 1.2 TSI 81 kW (2016) | 1.0 TSI 85 kW (2017) |
Točivý moment (Nm min-1) | 170/1400-4000 | 200/2000-3500 |
0-100 km/h (s) | 10,9 | 9,1 |
Max. rychlost (km/h) | 199 | 202 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 4,9 | 4,5 |
„My nechápeme tříválcový motor jako nějakou oběť,“ zdůraznil na tiskové konferenci vedoucí vývoje motorů Matthias Benz.
Šedivá je ale teorie, zelený strom reálného provozu. Nebude se tříválec v rozložitém liftbacku na pomezí kompaktní a střední třídy trápit?
Litrové tříválce mají i jiní
Zejména u konzervativní tuzemské klientely značky Škoda může představa tak malého motoru v tak velkém autě budit značné pochybnosti, ale v roce 2016 se nejedná o nic extra výjimečného. Ford montuje svůj 1.0 EcoBoost asi do 11 modelů včetně velkého Mondea, podobnou jednotku mají v nabídce také Opel, Hyundai-Kia a další. Pravda, koncern Volkswagen je zatím opatrnější a jednotku 1.0 TSI dosud nabízel jen v menších modelech jako Polo či Ibiza.
Použitá technická řešení odpovídají tomu, co už zavedla a vyzkoušela konkurence: sběrné potrubí integrované do hlavy válců, chladicí soustava rozdělená na dva okruhy, proměnné časování ventilů, přímé vstřikování common-rail se vstřikovacím tlakem 250 barů. Motor je rozměrově kompaktní a velmi lehký, což z principu prospívá spotřebě paliva i jízdním vlastnostem každého modelu, do kterého bude namontován.
Tříválec 1.0 TSI patří do konstrukční řady EA211
Hned po nastartování je zřejmé, že vývojáři Škody si byli dobře vědomi vrozené nectnosti tříválcových motorů: nevyváženého chodu. Vibrace i charakteristická akustika jsou potlačené opravdu důsledně, takže motor na volnoběh ani při rozjezdu neobtěžuje posádku hrubým chodem. Obzvlášť citlivá chodidla cestujících vpředu postřehnou v podlaze drobné stopy vibrací, ale pouze v míře sotva patrné a rozhodně ne rušivé. Podobně jako jiní výrobci kromě Opelu si i Škoda (respektive VW) troufla vynechat u tříválce vyvažovací hřídel. Kliková hřídel je vyvážená tak, aby vrozeně nepravidelný chod motoru s lichým počtem válců eliminovala sama.
Auto, se kterým jsme se svezli, mělo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG. Ta z principu schová některé tušené nedostatky maloobjemového motoru, zejména větší nároky na šikovnost řidičovy levé nohy při rozjezdu a neochotu posbírat se z velmi nízkých otáček. V kombinaci s automatem působí 1.0 TSI agilním dojmem, protože na jakékoliv jiné než velmi opatrné sešlápnutí plynu reaguje DSG nenápadným podřazením.
Motor 1.0 TSI se dodává se šestistupňovou manuální převodovkou nebo 7st. automatem DSG
Akcelerace s plynem zaraženým do podlahy vám samosebou dech nevyrazí, auto však nikdy nepůsobí nepříjemně pomalým dojmem – a to jsme v něm při testovací jízdě jeli tři, samí dospělí muži nijak drobného vzrůstu. Předjíždění je zcela bezproblémové, na dálnici auto nonšalantně drží krok s okolním provozem a ani ve vyšším tempu nebo při plné akceleraci nepůsobí utrápeně. Naopak, ve vyšších otáčkách pod plnou zátěží se ozývá příjemným zvukem, který poněkud připomíná motocyklové tříválce – zde ovšem v mnohem utlumenějším podání.
Octavia je zdaleka nejprodávanějším modelem mladoboleslavské značky. V roce 2015 se jich prodalo 432 325, což představuje 41 % z celkového počtu prodaných vozů Škoda. Statisticky nejžádanějším provedením je Octavia s motorem 2.0 TDI 110 kW ve stupni výbavy Ambition a bílé barvě Candy White.
A v konstantním tempu o tříválci doslova nevíte. Ať už jedete padesát městem, stovkou po státní silnici nebo na dálničním limitu, motor je prakticky neslyšný. Dokonce i v tempu odpovídajícímu německé dálnici je aerodynamický a valivý hluk výraznější než tiché vrčení malého motoru.
Na dálnici umí jet za pět litrů
Jak je u přeplňovaných benzinových motorů obvyklé, spotřeba paliva dramaticky závisí na stylu jízdy. Můžeme-li věřit palubnímu počítači, při jízdě povolenou rychlostí po rovinaté dálnici lze reálně jet za 5,1 až 5,3 l, za citlivou jízdu ve městě se motor odmění hodnotou okolo 6,5 l/100 km. Ale když se poženete rychlostí, jakou jezdí velké německé sedany levým pruhem německé dálnice, jste v tom za třináct jako nic.
Octavii s tříválcem lze nejlevněji pořídit za 395 900 korun
Octavia 1.0 TSI samozřejmě není určena zákazníkům typu obchodních cestujících, kteří najezdí extrémní porce kilometrů a podstatnou část z toho na dálnicích. Správná otázka zní, v čem je horší než dosavadní dvanáctistovka, a naše krátká zkušenost naznačuje, že odpověď zní: v ničem. Pokud se vám do Octavie nezdál slabý motor 1.2 TSI 81 kW, s litrem žádný problém mít nebudete.
Nový motor je zdaleka nejvýznamnější, ale nikoliv jedinou novinkou Octavie modelového roku 2017. Škoda obdařila svůj nejprodávanější model několika drobnými vylepšeními, jako je zadní kamera s ostřikovačem, schránka na deštník pod sedadlem spolujezdce nebo rozšíření infotainmentu Amundsen o wi-fi modul. A do Octavie lze konečně objednat adaptivní tlumiče pérování DCC. Technicky příbuzné modely Audi A3, Seat Leon a VW Golf je mohou mít už dlouho, Octavii však zůstávaly dosud upřeny. Charakteristiku tlumičů DCC lze měnit volbou některého z jízdních režimů (Comfort, Normal, Sport) a k dispozici jsou pro motorizace s výkonem 110 kW a vyšším.
Další novinky modelového roku 2017: adaptivní tlumiče s přepínatelnými režimy, deštník pod sedadlem spolujezdce či Phonebox se zesilovačem signálu a bezdrátovým dobíjením kompatibilních telefonů
Nejlevnější nabízenou Octavií nadále zůstává 1.2 TSI 63 kW ve výbavě Active, kterou lze pořídit za ceníkových 369 000 Kč. Octavia 1.0 TSI Active stojí 395 900 Kč.
Čtěte dále:
Potvrzeno: Nové SUV od Škody se bude jmenovat Kodiaq
Fabia i Octavia jsou mezi 20 nejprodávanějšími auty v Evropě