Za účasti premiéra Dmitrije Medveděva byl na Sibiři odhalen nový ruský letoun na střední tratě. Jeho nasazení do pravidelného provozu se zatím předpokládá někdy začátkem příštího desetiletí.
Ruská společnost Irkut Corporation tento týden slavnostně odhalila první dokončený kus letounu MC-21. Ceremioniálu se zúčastnil i ministerský předseda Ruské federace Dmitrij Medveděv.
Irkut MC-21 je jednouličkový úzkotrupý dvoumotorový dopravní letoun na střední vzdálenosti pro 132 až 212 cestujících. Míří tedy přímo proti dominantním modelům v tomto segmentu, jimiž jsou Airbus A32x (318, 319, 320, 321) a Boeing 737. Jeho sériová výroba začne až někdy po roce 2020, což znamená, že Irkut bude již soupeřit s novými generacemi západních rivalů, Airbusem A320neo a Boeingem 737 MAX.
„Dnes jsme poprvé viděli MC-21, supermoderní dopravní letoun 21. století,“ řekl ve svém projevu Medveděv. „Jsme hrdí na to, že vznikl v naší zemi. Tento letoun je velkým úspěchem vědců, designérů, konstruktérů a dělníků Irkut Corporation. Tvoříte – samozřejmě s vládní podporou – moderní letecký průmysl, který posouvá naši zemi a její ekonomiku vpřed.“
Zaměstnancům továrny v sibiřském Irkutsku jistě slova mocného muže z Moskvy zalichotila, nicméně než začne Irkut MC-21 opravdu posouvat ruskou ekonomiku vpřed, bude to ještě nějakou dobu trvat. První vzlet je sice naplánovaný ještě na letošní rok, ale komerčního nasazení se stroj dočká až v následující dekádě. Zatím projekt polyká vývojový rozpočet ve výši 4,6 miliardy USD (124 mld. Kč), pocházející tak či onak z veřejných prostředků. (Irkut Corporation je součástí skupiny United Aircraft Corporation, v níž drží majoritní podíl ruská vláda.)
Úspornější a lehčí díky kompozitům
Konstrukce Irkutu MC-21 staví na nerealizovaném projektu Jakovlev Jak-242. Díky vysokému podílu kompozitů má mít o 15 procent menší spotřebu a o 20 procent nižší celkové provozní náklady než Airbus A320. Pokud bude uveden na trh v dohledné době, stane se prvním sériově vyráběným letadlem s kompozitovými křídly vyráběnými mimo autokláv. (Viz Křídlo na Boeing 777X se peče v troubě velké jako celý trup Boeingu 737.)
Subdodávky systémů zajistí dílem ruské společnosti, dílem západní dodavatelé – např. motory pro mimoruské trhy dodá Pratt & Whitney, avioniku Rockwell Collins (ve spolupráci s ruským partnerem). O interiér se postará Zodiac Aerospace.
Z hlediska cestujících bude významnou předností Irkutu MC-21 široká kabina. Při šířce 3,81 m je o 12 cm širší oproti Airbusu A320 a dokonce o 28 širší v porovnání s Boeingem 737. Výrobce nabízí tři varianty, jejichž základní parametry shrnujeme v tabulce:
Varianty letounu Irkut MC-21 | |||
---|---|---|---|
Model | MC-21-200 | MC-21-300 | MC-21-400 |
Max. počet cestujících | 176 | 211 | 230 |
Délka (m) | 36,8 | 42,3 | 46,7 |
Rozpětí (m) | 35,9 | 35,9 | 36,8 |
Max. vzletová hmotnost (kg) | 72 390 | 79 250 | 87 230 |
Dolet (km) | 6000 | 5900 | 5500 |
Konkurenční letadla | Airbus A319neo Boeing 737 MAX 7 Bombardier CS300 | Airbus A320neo Boeing 737 MAX 8 Comac C919 | Airbus A321neo Boeing 737 MAX 9 |
Společnost zatím získala na MC-21 175 pevných objednávek, zatím vesměs ze zemí, které bývaly součástí Sovětského svazu nebo spadaly do sféry jeho vlivu. Největším zákazníkem je leasingová společnost Aviacapital-Service, která objednala 50 letadel pro národního přepravce Aeroflot. Geografickou výjimku představuje egyptská společnost Cairo Aviation, která si objednala šest strojů s opcí na další čtyři.
Pro srovnání, Airbus aktuálně eviduje více než 5500 nerealizovaných objednávek na letouny řady A320 a Boeing více než 4300 na různé varianty modelu 737. Irkutu budou konkurovat také některé verze nových proudových letadel na krátké tratě, jichž v dohledné době zamíří na trh hned několik: kanadský Bombardier CSeries, čínský Comac C919, brazilský Embraer E2 a japonské Mitsubishi MRJ90.
Čtěte dále:
Obrazem: létající kolos z Ukrajiny přistál v Praze