Menu Zavřít

Sběratelská šance: Sotheby’s nabídne v aukci vzácné sportovní Fordy

9. 5. 2016
Autor: Sotheby’s

Ford GT40, speciální závodní verze Mustangů a dvě legendární Cobry – taková auta nebývají na prodej každý den. Šest vzácných kusů pochází ze soukromé sbírky.

Americký podnikatel, závodník a sběratel automobilů Jim Click rozprodává část své sbírky. Prodej zajistí renomovaná aukční síň RM Sotheby’s. Vozy nabídne v rámci každoroční aukce, která se koná v srpnu v kalifornském Monterey.

„Jsou to fantastická auta, udržovaná tak pečlivě, že jsme s nimi neměli jediný bezpečnostní problém,“ uvádí Click v oficiálním prohlášení. „Kdokoliv si je koupí, může počítat s opravdu vzrušujícím svezením. Doufám, že si nový majitel užije aspoň z poloviny tolik zábavy, co jsem s nimi za posledních 25 let zažil já.“

Shelby 289 Cobra, 1964, číslo podvozku CSX 2473

Shelby 289 Cobra z roku 1964

Závodní exemplář s bohatou historií, který za celou svoji aktivní kariéru nikdy neodstoupil ze závodu pro technickou poruchu. Číslo v označení udává zdvihový objem motoru v krychlových palcích – v metrických jednotkách má vidlicový osmiválec Ford Windsor objem 4,7 l. Cobra byla konstrukčně poměrně primitivní auto (náprava odpružená listovými pery nebyla ani tehdy žádným výkřikem techniky), avšak díky silnému motoru, nízké hmotnosti (okolo jedné tuny) a odvaze jezdců dokázala na některých tratích porážet ušlechtilejší konkurenci včetně Ferrari. Vozy Cobra v 60. letech dominovaly automobilovým závodům ve Spojených státech.

Odhadovaná prodejní cena: 2,6 milionu USD (přibližně 62 milionů korun)

Shelby 289 Cobra, 1964, číslo podvozku CSX 2326

Shelby 289 Cobra z roku 1964

Druhá Cobra ze stejného roku má patrně méně zajímavý rodokmen (detaily k jednotlivým vozům Sotheby’s zatím nezveřejnila), protože očekávaná cena je výrazně nižší.

Odhadovaná prodejní cena: 1,4 milionu USD (přibližně 33 milionů korun)

Shelby GT350, 1966, číslo podvozku SFM 6S2363

Shelby GT350 z roku 1966

Kultovní závodní provedení Mustangu, u jehož zrodu stál stejně jako v případě Cobry legendární Caroll Shelby. Zdrojem hnací síly byl opět Ford Windsor V8 4,7 l. V roce 66 bylo možné Shelby GT350 poprvé objednat v jiné než bílé barvě. Poznávacím znamením tohoto ročníku jsou zadní boční okénka namísto žebrovaných průduchů.

Odhadovaná prodejní cena: 450 000 USD (přibližně 10,6 milionu korun)

Ford Mustang Boss 302 Trans Am, 1969, číslo podvozku 9F02M148628

 Ford Mustang Boss 302 Trans Am z roku 1969

Boss 302 vznikl kvůli homologaci Mustangu pro závodní sérii Trans Am. Číslo opět znamená objem v palcích, po našem je to 5,0 l. Tento konkrétní exemplář patřil týmu Shelby a za jeho volantem se vystřídala jezdecká esa tehdejší éry, mezi jinými Dan Gurney.

Odhadovaná prodejní cena: 1,3 milionu USD (přibližně 31 milionů korun)

Ford Mustang Boss 302 Trans Am, 1970, číslo podvozku nezveřejněno

Ford Mustang Boss 302 Trans Am z roku 1970

V roce 1970 dostal Boss zalomené boční pruhy, kterým se podle tvaru říkalo „hokejky“. Nová byla také maska, výfuk a podvozek. Ford prodal celkem 7013 Bossů modelového roku 1970, doporučená prodejní cena činila 3720 $. Toto je ale závodní verze týmu Bud Moore, která se objevovala na tratích série Trans Am v sezóně 1971.

Odhadovaná prodejní cena: 1,3 milionu USD (přibližně 31 milionů korun)

Ford GT40, 1966, číslo podvozku P/1061

Ford GT40 z roku 1966

To nejlepší na konec. Každý vyrobený Ford GT40 je sběratelská legenda. Vůz vznikl speciálně kvůli tomu, aby Ford porazil Ferrari v závodu 24 hodin Le Mans, a to se také povedlo. Po triumfu v roce 1966 zopakoval Ford vítězství také v letech ’66 a ’67. Mimochodem, při příležitosti 50. výročí od svého prvního vítězství v Le Mans uvede Ford letos na trh nový supersport Ford GT a do Le Mans vyšle jeho závodní verzi. Ale zpět k nabízenému pokladu. Vůz s číslem šasi P/1061 je jeden z pouhých 31 vyrobených GT40 MkI s homologací pro silniční provoz. Silniční verze byly nutné kvůli homologaci. I s registračními značkami je ale GT40 především závodní vůz a Click se s ním zúčastnil řady historických závodů.

Odhadovaná prodejní cena: 4,2 milionu USD (přibližně 99 milionů korun)


Čtěte dále:

MM25_AI

Stojí desítky milionů, ale na silnici nesmějí a závodit také ne

Exkluzivní ojetina na prodej: McLaren F1 za cenu pěti nových Bugatti

  • Našli jste v článku chybu?