Menu Zavřít

Test Fordu Ranger Wildtrak: Úspěšná převýchova

23. 5. 2016
Autor: Ford Motor Company

Dělnický původ nemusí být na překážku vybraným mravům. Ford Ranger Wildtrak má užitkové kořeny a když na to přijde, umí v lese nebo v lomu pořádně zabrat. Jinak se s ním ale žije prakticky stejně příjemně jako s běžným SUV.

Pokud se vám zdají dnešní SUV příliš změkčilá a smutně vzpomínáte na drsné off-roady jako Mitsubuishi Pajero nebo Nissan Patrol, možná je na čase uvažovat o užitkovém pick-upu. Třeba takový Ford Ranger, který teď přichází na trh v modernizovaném provedení. Co do komfortu příliš neztrácí na SUV, ale jeho drsný vzhled není jen slupka: v jádru je Ranger pořád užitkovým autem, tvrdým dříčem do těžkého terénu. Za jeho volantem opravdu nemusíte přemýšlet, který hrbol na polní cestě ještě můžete přejet a na kterém už necháte katalyzátor.

Ford Ranger současné generace je v prodeji pátým rokem. „Nový Ranger“, jenž právě přichází na český trh, je vlastně jen modernizací, a nijak rozsáhlou. Součet drobných vylepšení však dělá z už tak dobrého auta ještě lepší.

Příbuzní dřou v lomech

Ranger se vyrábí v bezpočtu variant lišících se délkou korby i kabiny, počtem sedadel, nosností a výbavou. Základní verze jsou skutečná užitková auta, jaká najdou práci hlavně v lese nebo v lomu – ostatně významnými českými odběrateli Rangeru jsou firmy jako Mostecká uhelná nebo ČEZ. Nás dnes ale bude zajímat Ranger Wildtrak. Vyšperkovaná „lifestylová“ verze tvoří vrchol nabídky a když odhlédneme od fyzických rozměrů, dá se docela dobře používat jako normální osobní auto. Které ovšem odtáhne do Chorvatska loď…

Ford Ranger Wildtrak Pod názvem Wildtrak nabízí Ford luxusní verzi Rangeru se zdobnějším exteriérem a komfortnějším interiérem

Co dělá Wildtrak Widltrakem? Hlavně výbava. V kabině najdete efektní polokožené čalounění, rozptýlené osvětlení diodami a navigaci včetně zadní parkovací kamery. Exteriér se odlišuje černým provedením masky, víceméně dekoračním „aerodynamickým“ rámem za kabinou a osmnáctipalcovými koly z lehké slitiny. V základu ale dostanete i tempomat, parkovací senzory, elektrické seřizování sedadla řidiče nebo infotainment „Sync 2“ s Bluetooth a hlasovým ovládáním. A když si připlatíte 24 tisíc korun, dostanete také soubor pokročilých asistenčních systémů: udržování v jízdním pruhu, sledování bdělosti, automatické přepínání dálkových světel nebo adaptivní tempomat. V pick-upu!

Nic z toho ale ještě nedělá z Rangeru použitelné auto pro civilistu. Takový Patrol zmizel po nástupu SUV v propadlišti dějin nikoliv kvůli nedostatečné nabídce komfortních funkcí, ale proto, že na silnici jezdil jako trakař. A to ještě trochu křivdím trakařům. Ranger se naproti tomu chová jako auto. Možná ne úplně jako nejlépe jezdící auto, v jakém jste kdy seděli, ale stále dost kulturně a civilizovaně, abyste to nemuseli řešit.

Klidná povaha

Konstruktéři Fordu si velmi vyhráli s odhlučněním. Do kabiny tak nadměrně neproniká ani zvuk dieselového motoru, ani hluky vznikající při odvalování kol a pohybech zavěšení. Ve vyšším tempu na dálnici samozřejmě musíte akceptovat o něco vyšší hladinu hluku (okolo vysoké hranaté karoserie nemůže vzduch nikdy obtékat tak tiše jako okolo štíhlého sedanu), ale přežít se to dá. Zvlášť když máte výhled jako z kamionu, nový elektrický posilovač řízení pracuje stejně kulturně jako v osobních Fordech a dlouhé zdvihy pérování pohlcují velké hříchy silničářů s nenapodobitelnou nenuceností.

Protože Ranger jezdí na žebřinovém rámu a má tuhou zadní nápravu, na ostřejších nerovnostech trochu drncá a nezatížená záď v zatáčce tu a tam lehce poskočí do strany, ale v míře, v jaké se to děje, jde podle mého mínění o velice přijatelnou daň za užitné vlastnosti tohoto pick-upu. Nejde jen o to, že po polní cestě s ním můžete jet stejně bezstarostně jako s běžným autem po běžné silnici. Ranger má ale světlou výšku 229 cm, takže si troufne i na docela velké terénní překážky, a může se brodit vodou hlubokou až 80 cm! Ford tvrdí, že nejbližší konkurent je na tom o 10 cm hůř. Vyčerpávající rešerši jsme nedělali, ale letmá kontrola technických údajů hlavních soupeřů naznačila, že si ve Fordu úplně nevymýšlejí.

Utáhne tři a půl tuny

Ranger Wildtrak má sériově pohon všech kol. Ale ne takový, jaký znáte z osobních aut. Tahle čtyřkolka je určená k jízdě v terénu, nikoliv ke zlepšování jízdních vlastností při rychlém projíždění zatáček na silnici. Zapíná se otočným ovladačem, a to až do rychlosti 120 km/h. Další poloha stejného ovladače pak zařadí redukovaný převod, ale to už musíte zastavit. Redukce usnadní třeba strmé terénní výjezdy nebo rozjíždění s těžkým přívěsem – ten může v případě Rangeru vážit až 3,5 tuny! Což pochopitelně znamená, že na řízení celé soupravy vám běžný řidičák skupiny B stačit nebude…

Ford Ranger WildtrakFord Ranger Wildtrak Ranger se nebojí ani těžšího terénu – o to víc překvapí kultivovaným projevem na silnici

Při jízdě s přívěsem přijdou vhod speciální softwarové funkce elektronického stabilizačního systému ESC. Ten zde dokáže rozpoznat a zkrotit počínající „kývání“ přívěsu ze strany na stranu, což je reálný a potenciálně nebezpečný jev, který už zle vyškolil nejednoho řidiče. Stabilizace Rangeru se umí také přizpůsobit aktuální hmotnosti nákladu a podobně jako v mnoha SUV má funkci ochrany proti převrácení.

Pokud byste se chtěli se svým Wildtrakem věnovat bahnění nějak systematičtěji, doporučujeme přikoupit paket „off-road“. Za velmi přijatelných 18 000 Kč dostanete ochranu spodních částí vozu, ale hlavně mechanickou uzávěrku zadního diferenciálu. S tou už v terénu vybřednete i ze situací toho druhu, které čas od času končívají pěším výletem do nejbližší vsi a sháněním ochotného domorodce s traktorem.

V nabídce i s pětiválcem

Stejně jako ostatní verze Rangeru se i Wildtrak dodává na evropský trh se dvěma motory, čtyřválcem 2,2 l a pětiválcem 3,2 l. Ten má 147 kW a 400 Nm. Jeho pořízení je vhodné zejména v případě, kdy chcete pravidelně vozit nebo tahat opravdu těžké náklady. Rodinu včetně běžného příslušenství důstojně odveze i čtyřválcový model.

Ford Ranger Wildtrak Digitální přístrojový panel nebo infotainment Sync 2 nemají ani všechny osobní Fordy

Každá legrace něco stojí. Úplně nejzákladnější Ranger lze v zaváděcí akci pořídit za méně než půl milionu bez DPH (je to užitkové auto, proto ceny bez daně), ale na Wildtrak potřebujete nejméně 922 900 Kč bez DPH – to když se rozhodnete pro motor 2.2 TDCi s manuální převodovkou. Za šestistupňový automat se připlácí 19 000 Kč a pětiválec je o 52 tisíc dražší než čtyřválec. Nejvyšší nabízená specifikace, Wildtrak 3.2 TDCi s automatem, tak vyjde na 993 900 Kč. Stále bez DPH.

Kromě položek zmíněných už výše v textu si můžete dokoupit ještě přední parkovací senzory, nezávislé topení, přídavné elektrické zásuvky nebo různé kryty a nástavby na korbu. Pak už si můžete za volantem Wildtraku opravdu připadat jako v nějakém běžném kombi. Pravda, lehce nadrozměrném…

Technické údaje*

Motor: řadový pětiválec 3,2 l, 147 kW, 470 Nm
0-100 km/h: 10,9 s
Max. rychlost: 175 km/h
Hmotnost: 2150 kg
Kombinovaná spotřeba: 8,3 l/100 km

MM25_AI

*Hodnoty udávané výrobcem

  • Našli jste v článku chybu?