Menu Zavřít

Ve stopách Concordu. Nadzvuková civilní letadla se vracejí

9. 5. 2017
Autor: Boom Technology

Několik projektů se pokouší vrátit na oblohu nadzvukové civilní stroje. Na slavný Concorde chce navázat start-up z Denveru Boom Technology a na ultrasonickém letounu „pro lidi“ pracuje i NASA.

Americký podnikatel Blake Sholl hodlá už od roku 2020 přepravovat cestující nadzvukovou rychlostí. Začít chce soukromými letadly pro 45 osob.

V technickém ohledu nepředstavuje jeho záměr žádný průlom, nadzvukovou rychlostí přepravoval cestující až do roku 2003 letoun Concorde vyvinutý v 60. letech. Potíž je ovšem s legislativou, která nadzvukové civilní lety nad americkou pevninou kvůli zvýšené hlučnosti už 40 let zapovídá.

Prohlédněte si stroj Boom Technology:

Tím se ale Sholl nenechává odradit. Podnikatel, jenž založil firmu Kima Labs zaměřenou na vývoj mobilních technologií a následně ji prodal společnosti Groupon, posléze založil a aktuálně vede firmu Boom Technology, věří, že úřady zastaralé předpisy zmírní.

V Denveru sídlící společnost již vyvinula dva stroje, z nichž jeden má poprvé vzlétnout už v příštím roce. Díky kompozitním materiálům a pokročilejší aerodynamice by se měl jeho provoz - na rozdíl od Concordu - dlouhodobě vyplácet.

Scholl, který je sám pilot, není jediný, kdo se pokouší oživit ideu nadzvukové letecké dopravy. Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) pracuje na nástupci Concordu už delší dobu. Díky speciálnímu designu by měl aerodynamický třesk nastupující v okamžiku překročení rychlosti zvuku, provázet výrazně mírnější zvukový projev než tomu bylo u Concordu.


O létajících automobilech se dočtete zde:

Létající auta „útočí“. Podívejte se na budoucnost dopravy

AeroMobil 3.0


Právě kvůli tomuto projevu směl Concorde nad pevninou létat jen omezenou rychlostí a maxima dosahoval výhradně jen nad oceánem. Rychlost zvuku závisí na nadmořské výšce i teplotě, v běžné letové hladině 11 kilometrů činí přibližně 1060 kilometrů v hodině.

Tišší a hospodárnější

NASA loni pověřil výrobce letadel Lockheed Martin vývojem designu pro model takovéhoto nadzvukového letounu. Zmíněný model dokončil letos a od konce února jej podrobuje zkouškám v aerodynamickém tunelu.

Technici NASA chtějí designem využívajícím principů tzv. Tiché nadzvukové technologie (QueSST) aerodynamický třesk natolik ztišit, že na zemi nebude vůbec slyšet.

Díky tiššímu provozu by nadzvukové letouny nové generace mohly překračovat rychlost zvuku i krátce po startu, čímž by se doba letu oproti Concordu dále zkracovala. Concorde překonal vzdálenost z Paříže do New Yorku za tři a půl hodiny. Jeho éra skončila v roce 2003 kvůli zkáze jediného stroje o tři roky dříve, který při startu najel na díl, jenž předtím vypadl z jiného letadla. Stroj s poškozenou nádrží se následně zřítil a zavdal k pochybnostem o bezpečnosti tohoto typu letadla.

Concorde však čelil kritice i pro vysokou spotřebu paliva. I tento nedostatek chce NASA odstranit a během zkoušek modelu o rozměrech 1:10 k originálu v aerodynamickém tunelu inženýři zkoumali možnosti, jak usměrnit proudění vzduchu kolem stroje. Následovat budou testy i dalších modelů a prototyp má vzlétnout v roce 2020.

Z New Yorku do Londýna za 2500 dolarů

Scholl ke státním projektům jako je ten úřadu NASA přistupuje s rezervou a poukazuje přitom na průtahy, které jeho projekty obvykle provázejí.

Schollova firma Boom rovněž usiluje o výrazně hospodárnější letoun, než jakým byl Concorde. „U pohonných jednotek jsme tak daleko, že už k dosažení nadzvukové rychlosti nepotřebujeme dohořívací komoru jako měl Concorde,“ popsal týdeníku Wirtschafts Woche.

Nejpozději v roce 2018 by se měl vznést ke zkušebním letům prototyp nazvaný XB 1. Scholl už předesílá, že z New Yorku do Londýna jeho stroj doletí za tři a čtvrt hodiny namísto obvyklých sedmi, a to za 2500 dolarů (62 000 korun). Jednosměrná letenka u Concordu přitom stála i 18 000 dolarů (450 000 korun).

MM25_AI

Dále čtěte:

Policie bude více létat s drony, buduje specializovanou jednotku

Hybridní letadla nejen pro hipstery mají změnit letectví

Kříženec vzducholodi s letadlem opět vzlétá a míří na burzu

[mf-galerie id=2855]


  • Našli jste v článku chybu?