Jedním z největších problémů smartphonů ve srovnání s klasickými mobilními telefony je v jejich bateriích. Výrobci se snaží udělat je výkonnější, bezpečnější a s delší výdrží. Všechny však možná nakonec nečekaně předežene automobilka. Vědci v Toyotě přišli s nápadem baterie na bázi hořčíku.
Současné baterie ve smartphonech fungují na bázi lithia, které je však ve své podstatě nestabilní a zároveň nebezpečné. Výrobci baterií jej proto vyvažují jinými prvky, například grafitem, čímž ovšem snižují výkonnost baterie.
I přesto však mohou být smartphony, stejně jako notebooky, pro uživatele nebezpečné a řada expertů doporučuje věnovat maximální pozornost bezpečnosti, například nenabíjet mobilní telefon během spánku blízko hlavy. Tímto způsobem už totiž došlo k několika případům popálení.
Přečtěte si, jak Apple získává ze starých iPhonů zlato Apple ze starých iPhonů zrecykloval tunu zlata, použije je na nové modely |
Vědci z Toyoty v čele s Ranou Mohtadiovou teď možná přišli na způsob, jak zvýšit výkonnost baterie bez rizika větší nestability. Místo lithia doporučují využívat hořčík, které se ukázalo být stabilnější a efektivnější.
Problémem u hořčíku je však fakt, že je známo jen velice málo elektrolytů, které s ním mohou dobře fungovat a dobře přenášet elektrony z anod do katod. Podle Mohtadiové je ale vhodným prvkem vodík, jehož kombinaci s hořčíkem už v Toyotě úspěšně používají v palivových článcích.
Zjištění vědců z Toyoty ale ještě neznamená řešení problému. Pokud by se jejich výzkum, který už nabízejí vývojářům, ukázal jako užitečný, stále by byla známa jen anoda a elektrolyt, zbývalo by však vybrat vhodnou katodu.