Skupina Home Credit, kterou vlastní čeští miliardáři Petr Kellner a Jiří Šmejc, se dohodla na spolupráci s několika novými partnery v Asii. I díky projektu One belt, one road, který má za cíl obnovit Hedvábnou stezku, získává nové klienty ve Vietnamu, Filipínách, Indonésii a Indii.
„Na Čínském investičním fóru jsme prezentovali spolupráci s výrobci spotřebního zboží z Číny, například s výrobci mobilních telefonů, na třetích trzích v Asii, kde působíme. Jde konkrétně o Vietnam, Filipíny, Indonésii a Indii, tedy země, které leží na takzvané nové Hedvábné stezce,“ uvedl pro Euro.cz mluvčí skupiny Home Credit Milan Tománek.
Český poskytovatel půjček se zaměřuje na fyzické osoby. Proto se do projektu obnovy Hedvábné stezky nezapojuje přímo. Avšak díky spolupráci s výrobci, podpořené sdílením nákladů, nabízí jejich zboží na splátky za nulový úrok. Tím podporuje koupěschopnost obyvatelstva a navyšuje počet klientů a také objem poskytnutých půjček. „Ohledně nárůstu klientů hodně záleží na konkrétním trhu. Nárůst zájmu a tím i počtu klientů může být v desítkách procent,“ řekl Tománek.
Asiaté využívají nejčastěji splátkový prodej Home Creditu. Společnost ho nabízí zákazníkům firem OPPO, Huawei, CoolPad či Gianee. „V Asii nahrazují smartphony nedostatek 'fyzické' infrastruktury kvůli vzdálenostem či ostrovnímu charakteru území. Vlády na komunikaci přes internet jako na náhradu infrastruktury jinak drahé na pořízení nebo provozování stále více spoléhají,“ vysvětlil Tománek.
Nárůst o třetinu
Jak mluvčí dodal, společnost rychle roste na všech asijských trzích včetně Číny, kde Home Credit působí od přidělení licence v roce 2012. Firma však údaje o jednotlivých asijských trzích zvlášť nezveřejňuje. Z celkových statistik je ale patrný letošní výrazný meziroční nárůst klientů. Zatímco v roce 2015 měla skupina 9,7 milionu zákazníků, letos její služby využilo 15,1 milionu lidí. Skupina PPF Petra Kellnera ovládá ve společnosti 88,6 procenta akcií. Zbytek patří dlouholetému spolupracovníkovi nejbohatšího Čecha Jiřímu Šmejcovi.
Na česko-čínském investičním fóru, které se konalo v uplynulých dnech, byla představena iniciativa nová Hedvábná stezka 21. století jako platforma pro rozvoj spolupráce 16 zemí střední a východní Evropy a Číny. Iniciativa se má soustředit na rozvoj investic, dopravy, financí, vědy, školství a kultury.
Problémem obchodních vztahů s Čínou zůstává pasivní obchodní bilance. Podle údajů ministerstva průmyslu a obchodu Česko loni vyvezlo do Číny zboží za 45,5 miliardy korun. Dovoz z Číny měl hodnotu 464,7 miliardy korun. Podle údajů Eurostatu se přitom v roce 2015 meziročně zvýšil vývoz z Evropské unie do Číny o 3,5 procenta na 170 miliard eur.
Čtěte také: