Menu Zavřít

Peníze oligarchy Širokého spravuje v Česku jeho velitel z StB

30. 3. 2017
Autor: Profimedia.cz

Společnost Váhostav, která způsobila krizi slovenského stavebnictví a vzbudila bouři nevole veřejnosti, je opět předmětem vyšetřování. Díky nové legislativě vyšla najevo léta skrývaná vlastnická struktura firmy. Jejím majitelem je skutečně oligarcha Juraj Široký. Úřady zajímá v Česku zaregistrovaná firma vlastnící třetinu Váhostavu, kterou zastupuje bývalý nadřízený Širokého z StB.

Juraj Široký jakožto mecenáš vládní strany SMER-SD léta popíral, že by společnost Váhostav vlastnil. Prozradil ho až soubor nových „protischránkových“ pravidel, která začala na Slovensku platit letos. Poprvé se jeho jméno objevilo v rejstříku konečných uživatelů výhod, ve kterém jsou u jednotlivých dodavatelů státních zakázek vyjmenováni koneční vlastníci.

Slovenský Úřad pro veřejné obstarávaní (ÚVO) začal vyšetřovat vlastnickou strukturu Váhostavu loni v červenci. Jelikož firma nedoložila, kdo jsou její skuteční vlastníci, dostala 3. ledna pokutu 20 tisíc eur. Široký vyšel s pravdou ven a v polovině ledna přiznal, že za složitou spletí schránkových firem stojí on. V posledních dnech vzbudil pozornost opět. Jak ukázala analýza ÚVO, vlastnická struktura Váhostavu připomíná složení někdejšího oddělení Státní bezpečnosti.

Osvědčená spolupráce

Část vlastnické struktury stavební firmy se změnila 25. července 2016 a směřuje do České republiky. Tuzemská společnost Helston Investments získala takřka 30procentní podíl ve Váhostavu, který převzala od novozélandské schránkové firmy Beacon Holdings.

Slovenský úřad podezírá společnost Helston Investments, že je řízena takzvanými bílými koňmi. ÚVO proto požádal o spolupráci banku, která zastřešovala převod akcií z novozélandské firmy Beacon Holdings na Helston.


Česko a Slovensko spojuje také kauza Metropolitního spořitelního družstva:

Miliardář Pražák vymáhá pohledávky vytunelované záložny MSD

Metropolitní spořitelní družstvo, ilustrační foto


Banka na základě zákona o boji proti praní peněz úřadu poslala kopii prohlášení o skutečném vlastnictví Helstonu. „V tomto dokumentu pan Ing. Juraj Široký prohlásil, že je konečným uživatelem výhod společnosti Helston Investments,“ píše úřad ve 30stránkové analýze.

Ačkoli se Široký pro banku k podílu v Helston Investments přiznal, v obchodním rejstříku zastupuje firmu pouze předseda správní rady a statutární ředitel Josef Poštulka. Ten je podle státních archívů a deníku SME bývalým nadřízeným Širokého z StB a majorem bývalé komunistické tajné služby.

ÚVO teď spustil druhé vyšetřování, ve kterém prověřuje, zda se oligarcha neměl zapsat do rejstříku přímo. Pokud úřad firmě prokáže vinu, hrozí jí pokuta do výše milionu eur, tedy asi 27 milionů korun, a zároveň tříletý zákaz účasti ve veřejných zakázkách. To by Váhostav bolelo. Ročně vypořádává zakázky státu v hodnotě miliard korun.

S pomocí Fica

Firma je odpovědna za stavební krizi z roku 2015. Společnost přestala platit svým menším dodavatelům při výstavbě dálnice D1. Důvodem neplacení prý bylo, že výstavba dálnice byla vysoutěžená pod cenou. Později však vyšlo najevo, že firma má neudržitelné dluhy. Jen závazky, které se dostaly do médií, dosahovaly hodnoty 54 milionů eur, tedy asi 1,5 miliardy korun.

 Váhostav

Váhostavu z krize pomohla nejen Panna Maria

Váhostav proto vyhlásil restrukturalizaci, při níž měli malí věřitelé přijít o téměř všechny pohledávky. Podle původního plánu splacení pohledávek měli nezajištění věřitelé dostat 15 procent dlužných částek. Banky měly získat 100 procent. Později si dodavatelé Váhostavu vybojovali alespoň 18,75 procenta.

Nespokojenost malých firem, ze kterých mnoho směřovalo kvůli Váhostavu ke krachu, vytvořila nebývalý precedent. Stát nabídl, že při dobrovolném odstoupení pohledávek pro Slovenskou záruční a rozvojovou banku dostane věřitel 50 procent nevyplacené částky. Ficův kabinet tak de facto zaplatil z peněz daňových poplatníků dluhy soukromé firmy, která je navíc podle mnohých náznaků sponzorem strany SMER SD dlouholetého premiéra.


V tuzemsku probíhá boj o dálnice:

Kdo dostaví české dálnice? Hlásí se Turci, Italové či Španělé

Dálnice D1 u Hrusic


Jméno Juraje Širokého bývalo v minulosti spojováno také s Hnutím za demokratické Slovensko. Například spis Gorila jej označuje za blízkého přítele Ivana Gašparoviče, exprezidenta a v minulosti pravé ruky Vladimíra Mečiara. Právě během let „mečiarismu“ měl spolu s Viktorem Koženým tunelovat takzvané Harvardské fondy a přesouvat z nich peníze do daňových rájů.

Kromě štědrých zakázek od státu, které Váhostav dostává navzdory finančním problémům, je Široký známý jako majitel hokejového Slovanu Bratislava.

MM25_AI

Za první Ficovy vlády získal podnikatel státní zakázku na rekonstrukci národního hokejového stadionu Ondreje Nepely v Bratislavě. Stát mu za to zaplatil téměř sto milionů eur, tedy asi 2,7 miliardy korun. To ze sportoviště udělalo nejdražší zimní stadion na metr čtvereční v Evropě. V rozporu s původními plány navíc Široký k areálu přistavěl v rámci zakázky hotel, který později většinově převzal.

Čtěte také:

České stavebnictví bylo loni osmé nejhorší v unii

Německo zažívá největší stavební boom za 18 let


  • Našli jste v článku chybu?