Menu Zavřít

Pozor, letí Chrenek! Majitel Agelu je dalším podnikatelem s vrtulníkem

28. 4. 2017
Autor: Euro, Jan Rasch

Ze vzduchu přichází několik dutých ran. Parašutistům nad kolínským letištěm se právě rozbaluje padák. A i když polní přistávací dráhu Pašinka využívají především letouny s výsadkáři na palubě, hangár tu má i vrtulníková firma Helitom. Během několika týdnů se v něm zabydlí čerstvě na třená a opravená helikoptéra Bell 427 s imatrikulací OK-TCH. Jak zjistil týdeník Euro, majitelem je zdravotnická skupina Agel miliardáře Tomáše Chrenka. Ostatně proto tvoří registrační značku stroje jeho iniciály.

„Že budeme helikoptéru provozovat, je veřejně dostupnou informací. Další detaily už jsou ale věcí vlastníka,“ reaguje Helena Průšová, majitelka firmy Helitom. Sám Tomáš Chrenek však na dotazy nechtěl odpovídat. „Můj manžel nevlastní žádný vrtulník,“ odepsala po několika dnech jeho manželka Dušana. „Vzhledem k tomu, že jsme poskytovatelem zdravotnické péče, potřebujeme pro přesun pracovníků případně lékařů v případě krizové situace v některé ze vzdálených nemocnic rychlý dopravní prostředek,“ vysvětluje Radka Miloševská, mluvčí Agelu.

Podle dostupných informací Tomáš Chrenek nemá pilotní průkaz, a proto svěřil svůj nový stroj Helitomu. Kolínská společnost bude s bellem nejen létat a dopravovat majitele, kam bude třeba, na starost bude mít i údržbu a lehké opravy.

Na dovolenou v záchrance

Jak vystopoval týdeník Euro, Bell 427, jenž během několika týdnů začne létat nad Českem, má za sebou poměrně zajímavou historii. Stroj vyrobený v roce 2001 zachraňoval až do konce loňského roku lidské životy. Společnost Alfa-Helicopter s ním v jižních Čechách zajišťovala leteckou záchranku.

Jenže poté, co stát před rokem po zásahu ministra financí Andreje Babiše (ANO) na poslední chvíli radikálně změnil systém záchranné služby a místo osmi let vypsal zakázku jen na poloviční dobu, Alfa-Helicopter se poslala do likvidace.

 Není pilot. Vrtulník, který Tomáš Chrenek koupil pro svou firmu Agel, bude pilotovat najatý letec. Miliardář nemá pilotní zkoušky.
Není pilot. Vrtulník, který Tomáš Chrenek koupil pro svou firmu Agel, bude pilotovat najatý letec. Miliardář nemá pilotní zkoušky.

Pavel Müller, její spolumajitel a jednatel, teď nechce říct, za jakou sumu vrtulník Chrenkovi prodal. „Je mým zvykem nekomentovat do médií obchodní věci,“ prohlásil jen.

Cena těchto vrtulníků vyrobených na přelomu tisíciletí se pohybuje mezi 30 miliony až 60 miliony korun. Vzhledem k tomu, že bell v rámci záchranky ročně podnikl zhruba tisícovku operací, a tudíž nalétal poměrně dost hodin, jeho pořizovací cena se velmi pravděpodobně bude blížit k 30 milionům.

Nicméně Agel ještě musel zaplatit přestavbu vrtulníku. Tedy odstranění vnitřního zdravotnického vybavení včetně lehátka a dalších záchranářských potřeb. Stroj změní i svůj nátěr.

Heliport u domu

Pořízením Bellu 427 se Tomáš Chrenek dostal do skupiny českých podnikatelů s vlastní „letkou“. Počet soukromých vrtulníků každoročně stoupá, Úřad pro civilní letectví jich eviduje 162.

Strojem Bell 429 ve VIP verzi se slovenskou imatrikulací OM-TIP létá „loterijní“ miliardář a senátor Ivo Valenta. Jak už řekl v několika rozhovorech, vrtulník používá i pro své cesty z Moravy na jednání zákonodárců do Prahy. Jednomotorovou helikoptéru AgustaWestland AW119 má zase registrovanou společnost CPI Heli spadající do developerské skupiny CPI dalšího miliardáře Radovana Vítka.

Bohumil Doubek, generální ředitel plzeňské firmy Workpress Aviation vyrábějící letecké součástky, využívá lehký stroj Robinson R44. Postavil pro něj i heliport u své vily ve Šťáhlavech, což rozezlilo ostatní obyvatele obce. Zastupitelstvo muselo řešit stížnosti na hluk i to, že Doubek ohrožuje čápy hnízdící na komíně poblíž přistávací plochy.

Čtěte: Na výrobní halu v Plzni spadl vrtulník, čtyři lidé jsou mrtví

Zřejmě nejznámějším českým podnikatelem s vrtulníkem je Ivo Lukačovič. Zakladatel a majitel portálu Seznam.cz vlastní německý stroj EC135P2 z Airbus Helicopters. Provozuje mu jej společnost DSA, která s podobnými vrtulníky zajišťuje v několika krajích leteckou záchranku. Láska Lukačoviče k létání u vrtulníku nekončí, souběžně se stará o letiště a muzeum v Točné.

A co podnikatele žene za knipl? Nejen zlepšující se ekonomická situace, ale i úspora času, jež létání oproti cestování autem nabízí. Navíc vrtulník může dosednout téměř kamkoli.

Čtěte také:

Velký návrat. Chrenek po 10 letech usiluje o ocelárnu u Katovic

MM25_AI

Chrenkova expanze: Agel převzal tři slovenské nemocnice

Tržby hutních firem klesly pod 200 miliard


  • Našli jste v článku chybu?