Menu Zavřít

Baterie pro Evropu. Slovenský eurokomisař má plán na záchranu autoprůmyslu

21. 9. 2017
Autor: Profimedia.cz

Eurokomisař pro energetickou unii Maroš Šefčovič přišel s nápadem, aby Evropská unie vybudovala společný podnik, jenž bude vyrábět baterie pro automobily. Předobrazem mu je evropský výrobce letadel Airbus.

Evropské konsorcium pro výrobu baterií má Evropě přinést světlou budoucnost a úspěch na globálním trhu. Má zabránit tomu, aby Evropská unie nezaostávala za konkurencí ve výrobě elektromobilů. Maroš Šefčovič, slovenský zástupce v Junckerově komisi, plánuje do evropských ulic dostat více automobilů s alternativním pohonem.

Podle Bruselu evropským firmám hrozí, že ztratí kontakt se světovou konkurencí v produkci elektromobilů. Tomu chce komise zabránit. „Potřebujeme Airbus pro baterie,“ podělil se o svou ideu Šefčovič s německým deníkem Süddeutsche Zeitung.

Airbus
Společnost Airbus S.A.S., známější jen jako Airbus, se sídlem v Toulouse, Francie, je jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních letadel (spolu s firmou Boeing). Společnost byla založena v prosinci 1970 ve francouzsko-německo-britské spolupráci. Vlastníky společnosti Airbus jsou EADS (80%) a BAE Systems (20%), dvě největší evropské zbrojařské společnosti. Airbus v roce 2016 zaměstnával přes 72 tisíc lidí po celém světě, hlavně ve Francii, Německu, Velké Británii a Španělsku. Konečná montáž se provádí v Toulouse (Francie) a Hamburku (Německo). Hlavním (a v současnosti v podstatě jediným) konkurentem Airbusu je Boeing, se kterým Airbus vede intenzivní obchodní válku.

Zdroj: cs.wikipedia.org/wiki/Airbus

V roce 1970 byl Airbus založen s tím, že bude konkurovat americké firmě Boeing. Nyní má vzniknout podobný koncern, jenž má vyrábět baterie pro automobilový průmysl. V Bruselu se má k tomuto plánu ještě konat speciální setkání. „Musíme si uvědomit, že Spojené státy a Čína jsou v oblasti elektromobility před námi,“ varoval Šefčovič.

Evropské automobilky (Peugeot Citroën, Renault, Fiat, VW, BMW, Daimler či Opel) potřebují podle slovenského politika strany Smer finanční impuls, aby byly ve světové špičce na poli výroby elektromobilů.

Eurokomisař Maroš Šefčovič, předseda představenstva značky VW Herbert Diess, německá kancléřka Angela Merkelová, prezident německého autoprůmyslu Matthias Wissmann a šéf koncernu VW Matthias Müller na autosalonu ve Frankfurtu. Eurokomisař Maroš Šefčovič, předseda představenstva značky VW Herbert Diess, německá kancléřka Angela Merkelová, prezident německého autoprůmyslu Matthias Wissmann a šéf koncernu VW Matthias Müller na autosalonu ve Frankfurtu.

„Máme prostředky, abychom podporovali výzkum, infrastrukturu a obecně trh,“ dodal místopředseda Evropské komise. Může se jednat o částku ve výši dvou miliard eur (52 miliard korun), jež má podpořit rozšíření alternativních pohonů do ulic evropských měst.

Zatím je nejvýhodnější pro evropský autoprůmysl dovážet baterie do elektromobilů z Asie. Firma Bosch uvažuje o montážní lince v Evropě, naopak koncern VW uvedl, že nebude stavět vlastní továrnu na produkci baterií.

Šefčovič chce o svém plánu přesvědčit evropské automobilky. Zatím evropský autoprůmysl plánuje přechod na elektromobilitu až po roce 2020, upozornil deník.


Neprodejné diesely v Německu. Čtěte více:

Němci už nekupují diesely, prodejci bojují o přežití

V Německu klesá zájem o dieselové osobní vozy.


Slovenský politik v budoucnost naftových motorů nevěří po aféře dieselgate. Samotné automobilky by se měly přeorientovat na elektromotory a další alternativní pohony, tvrdí Šefčovič.

MM25_AI

Automobilky v EU mají být naopak připraveny na možnost, že přijde celoevropský zákaz naftových motorů u osobních vozů. Existuje i možnost, že EK navrhne kvóty na produkci elektromobilů pro evropské výrobce. Do roku 2030 by měla polovina elektřiny v EU pocházet z obnovitelných zdrojů, připustil slovenský eurokomisař.

Dále čtěte:

Sám sobě regulátorem: autoprůmysl navrhuje emisní limity

Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory

Křižáci bojující proti dieselu. Nepohodlná organizace je financována nejen z Bruselu


  • Našli jste v článku chybu?