Čína k začátku prosince zavedla desetiprocentní daň na dovoz luxusních automobilů dražších než 1,3 milionu juanů (4,8 milionu korun). Podle čínské vlády zvláštní daň „povede k rozumné spotřebě“, sníží emise a uspoří energii.
„Daň odráží snahu vlády podporovat šetrnost,“ říká dle agentury Bloomberg Dongshu Cui z Asociace osobních vozů. Mnoho expertů však pochybuje, že nejbohatší Číňany daň nějak významně odradí. „U těch nejdražších luxusních vozů to poptávku příliš neomezí – pro lidi, kteří si kupují auto za dva miliony juanů, není deset procent navíc žádnou zátěží,“ odhaluje podle deníku Financial Times analytik Zhang Yale, podle kterého se jedná spíše o signál a symbolické gesto čínské vlády.
Automobily dražší 1,3 milionu juanů původně podléhaly 35procentní dovozní dani, DPH, dani z emisí a desetiprocentní dani z prodeje. Daňová zátěž činí z Číny jednu z nejnáročnějších zemí pro dovoz aut.
Prodejci luxusních vozidel v Číně upozorňovali své klienty, aby nákup automobilu provedli do středeční půlnoci (konce listopadu), kdy se na auta ještě nevztahovala daň. Někteří z nich prodali v tento večer stejně vozů jako za tři měsíce.
„Vyšší zdanění luxusních vozů může přispět k rozšíření daňových úlev na malá auta. Vládní politikou je podporovat automobily, které více pomáhají ekonomice,“ dodává další důvod k zavedení daně Dongshu Cui.
V Rusku naopak luxusní auta tolik netáhnou. Čtěte:
Rusko exportuje dovezená luxusní auta
„Boj s luxusem“ se v Číně zdaleka netýká jen automobilů. Vláda prezidenta Si Ťin-pchinga spustila tvrdou protikorupční kampaň, čímž upadl zájem Číňanů o různé druhy luxusního zboží (typické předměty k uplácení) od hodinek a kabelek po víno a prémiový alkohol.
Proti kupříkladu hodinkářům ovšem výrobci luxusních vozů dosud nepostihly v Číně problémy, asijská země pro ně naopak představuje povětšinou nejrychleji rostoucí trh. V posledních letech přichází s novými modely pro tamní zákazníky. Číňané preferují velké vozy před sportovními. Lamborghini, Rolls-Royce a Aston Martin plánují na příští rok své první SUV, čímž následují Bentley Bentayaga, které stojí v Číně téměř čtyři miliony juanů.
Nová daň může dopadnout nejen na výše zmíněné výrobce luxusních vozů, ale také na některé modely automobilek jako BMW, Mercedes-Benz či Audi. Společnosti dle agentury Reuters vliv daně bagatelizují, dopadne prý jen na velmi málo modelů.