Evropská komise rozšířila svůj spor s americkou společností Google kolem údajného zneužívání dominantního postavení na trhu.
Eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová oznámila doplnění seznamu námitek, které firmě poslala už loni v dubnu kvůli zvýhodňování jejího vlastního produktu umožňujícího srovnávat nákupní nabídky. Nově navíc komise došla k závěru, že Google zneužíval svého postavení tím, že omezoval možnosti webových stránek zobrazovat reklamy jeho konkurentů na webových stránkách třetích stran.
Google má nyní možnost na názory komise reagovat do osmi a do deseti týdnů. „Jejich argumenty pečlivě posoudím, než rozhodnu, jak postupovat dál. Ale pokud naše vyšetřování dojde k závěru, že Google porušil naše antimonopolní pravidla, má komise povinnost bránit evropské zákazníky a spravedlivou soutěž na evropském trhu,“ uvedla Vestagerová.
Google sdělil, že nové námitky komise podrobně prostuduje a v nejbližších týdnech na ně odpoví. „Věříme, že naše inovace a vylepšování produktů dávají evropským spotřebitelům větší možnost výběru a prospívají konkurenci,“ řekl mluvčí Googlu.
Nově se nyní komise zaměřila na oblast, která pro Google znamená výrazné finanční příjmy, tedy na internetovou reklamu. Tu společnost neumísťuje pouze na své stránky, ale prostřednictvím platformy AdSense jako zprostředkovatel také na weby třetích stran nejrůznějšího zaměření, včetně například internetových médií. Mnohé z nich mají na stránkách políčko pro vyhledávání. Kontextová reklama se objeví vždy, pokud uživatel na této stránce použije vyhledávání, Google i třetí strana získají provizi. Google je v Evropě dominantním poskytovatelem podobné služby, s podílem na trhu v posledním desetiletí okolo 80 procent.
Nejhodnotnějším značkám dominují technologické firmy Nejhodnotnější značkou Google, raketově roste Amazon |
Podle Vestagerové například Google od roku 2006 třetím stranám smluvně zakazoval využívat kontextovou reklamu od svých konkurentů, žádal přebírání minimálních počtů reklam, vyžadoval pro ně prominentní a nejvýnosnější umístění a další výhody. Kontextové reklamy konkurence se nesměly objevovat nad či v blízkosti těch, které poskytl Google. A třetí strany někdy musely žádat firmu o souhlas, jak reklamu konkurence umísťovat.
„Věříme, že tato omezení umožnila společnosti Google chránit svůj vysoký podíl na trhu kontextové reklamy. Poškodilo to soutěž a brzdilo vývoj a inovace na úkor zákazníků,“ prohlásila Vestagerová. „Čím více uživatelů vidí jím umístěné reklamy, tím více peněz Google vydělá,“ poznamenala.
Google už podle ní v důsledku prošetřování umožnil třetím stranám větší svobodu při zobrazování podobné reklamy. „Budeme to dál podrobně sledovat s tím, jaký to bude mít dopad na trhu,“ poznamenala eurkomisařka.
Komise také rozšířila své argumenty ohledně už loni v dubnu zahájeného vyšetřování kvůli zvýhodňování vlastního produktu Google, který umožňuje srovnávání nákupních nabídek. Podle tiskové zprávy předložila komise dodatečné důkazy o způsobu, jak firma postupovala, a reagovala také na její vyjádření ke kauze.
Google byl vyšetřován už před šesti lety
Příslušné dokumenty jsou nyní adresovány jak firmě Google samotné, tak nově také její mateřské společnosti Alphabet. Komise zdůraznila, že dnešní krok nijak nepředjímá výsledek celého řízení.
Firmu pro možné zvýhodňování jejích vlastních služeb začala evropská exekutiva prověřovat už v roce 2010. Letos v dubnu také došla k předběžnému závěru, že Google porušuje evropská pravidla také v souvislosti s mobilním operačním systémem Android. Na tyto námitky Google dosud neodpověděl, vyžádal si prodloužení příslušné lhůty do září.
Vestagerová připomněla, že komise dál prověřuje, zda firma nezneužívá své postavení také v dalších oblastech. „Dominance není podle evropského práva problém. Nicméně je nelegální zneužívat silnou pozici na trhu k omezování soutěže,“ zdůraznila eurokomisařka.
Dále čtěte:
Pomáhá Google Hillary Clintonové? Posuďte sami
Google spustil nejrychlejší podmořský kabel