Islamisté v Brazílii, útočníci v Dallasu, v Mnichově a mnoho dalších. Teroristé využívají komunikační doby a nakupují zbraně na internetu. Sociální sítě neumí na trend reagovat a zastavit obchod se zbraněmi nedokáže ani gigant Facebook.
Před několika dny brazilská policie zatkla deset lidí kvůli podezření z plánování atentátu během blížící se olympiády. Na stopu je přivedla komunikace přes internet. Podezřelí, kteří se údajně hlásili k myšlenkám Islamského státu, hledali na internetu zbraně. „Jde o domnělou teroristickou buňku, která posílala přes internet podezřelé vzkazy o přípravách na údajný atentát,“ řekl ministr spravedlnosti Alexandr de Moraese.
Brazilská skupina není zdaleka jedinou, která se plánovala vyzbrojit prostřednictvím anonymního prostředí rozšířených sociálních sítí. Na Facebooku hledal zbraně také Micah Johnson, strůjce masakru v Dallasu. Přes Facebook koupil za 600 dolarů útočnou pušku AK-47, známější pod lidovým názvem Kalašnikov. Výsledek? Pět zabitých policistů a dalších sedm postřelených během zběsilého útoku ze začátku července.
„Nevím, jak se mám cítit. Je to strašné, prostě špatné,“ reagoval na dotazy médii Colton Crews, který vraždící zbraň Johnsonovi v listopadu 2014 přes Facebook prodal. Šlo podle něj o legální obchod a při předávaní zbraně na parkovišti prý Johnson nevypadal jako blázen ani jinak výjimečně.
Prodávající stejně jako sociální síť, přes kterou transakce probíhá, nemohou znát psychologický profil kupujícího. I proto vzniká silný tlak politiků na provozovatele nejužívanějších sítí jako Facebook.
„Jsem i nadále hluboce znepokojen tím, že prodej zbraní na Facebooku a Instagramu může obcházet nebo porušovat státní a federální zákony, což vede k mnoha nezákonným prodejům pistolí, útočných zbraní a dalších střelných zbraní,“ napsal v otevřeném dopisu zakladateli Facebooku Marku Zuckerbergovi senátor Edward Markey.
Lidé na prvním místě. Mark Zuckerberg zatím nevysvětlil, jak chce zamezit obchodování se zbraněmi na Facebooku.
Jak senátor upozornil, největší sociální síť světa je v boji proti nelegálnímu ozbrojování nečinná. Naráží třeba na fakt, že předešlé kroky Facebooku, který zakázal aktivní online prodej zbraní, byly spíše populistickou snahou umlčet úřady než reálným řešením problému.
Tajné skupiny
Facebook zakázal prodej zbraní a střeliva prostřednictvím svých stránek v lednu. Následné šetření však zjistilo, že dopad zákazu je omezený, neboť stránky propagující nákup a prodej zbraní zůstaly aktivní. Demokrat z Massachusetts Markey dal Facebooku dva týdny na odpověď. Zuckerberg dosud nereagoval.
O tom, zda Facebook dokáže v tažení proti prodejcům zbraní zvítězit, se mezi odbornou veřejností polemizuje. Problémů s regulací je hned několik. Facebook je třeba nucen spoléhat se výhradně na uživatelské reporty. Síť nemůže aktivně zakazovat obsah na webu, částečně z kapacitních důvodu, částečně proto, že nechce působit jako „Velký Bratr“. „Nemáme algoritmus nebo lidi, kteří aktivně sledují účty,“ řekl Forbesu tiskový obor Facebooku.
Vnější dohled na činnost Facebooku je limitován přístupem k takzvaným tajným skupinám. Pokud uživatel Facebooku komunikuje prostřednictvím tajných soukromých skupin, nežádoucí uživatelé nebo policejní orgány nemohou dle pravidel do činnosti skupiny bez speciálního povolení nahlížet.
Ředitel fandí "bouchačkám"
Zarážející je fakt, že Facebooku vlastně ani nelze hlásit trestnou činnost, kterou je nelegální prodej zbraní. Pokud uživatel provozovatele sítě hodlá upozornit, že narazil na aktivitu spojenou s prodejem výzbroje, může pouze označit skupinu nebo příspěvek za obtěžující. Prodejci zbraní se tak dostanou do společnosti příspěvků s agresivními komentáři nebo pornografickým obsahem. Správci sítě se takovým varováním věnují až poté, co se jich nahromadí více.
I když Facebook po útocích zpozorněl u některých aktivit, o kterých věděl, ale neřešil je, chytří obchodníci umí sociální síť obelhat. Metody jsou až legračně snadné. Když třeba k fotce samopalu, který chcete inzertní zprávou nabízet sdílením na zdích uživatelů, přidáte láhev kečupu, automat, který reklamu posuzuje, ji nevyhodnotí jako nebezpečnou. Někdy dokonce do statusu k fotce stačí napsat, že neprodáváte kalašnikov, ale housku.
Forbes naznačuje možnou cílenou nevšímavost Facebooku. Podle magazínu je na vině Chuck Rossi. Ten byl v posledních osmi letech technologickým šéfem sociální sítě. Je přitom známý jako velký fanoušek zbraní. Ve svých blozích dokonce obhajuje utajované skupiny militantních fanoušků. Vedení Facebooku ho z vedení stáhlo, ale podle Forbesu dále ovlivňuje pravidla, kterými se nejrozšířenější sociální síť světa řídí.
Čtěte také: