Závodní okruh u Mostu se právě chystá na vrchol sezóny - Velkou cenu České republiky v závodech tahačů. Jenže pořadatelé řeší i méně příjemné věci. Stovky lidí si už několik měsíců stěžují na velmi vysoký hluk, problém bude řešit magistrát.
„Limit pro hluk je tam překračován opakovaně a vysoce, což znamená porušování zákona. Kdyby to bylo jen mírné překročení, dalo by se to snést,“ zlobí se mostecká lékařka a senátorka Alena Dernerová (senátorský klub ANO + Severočeši.cz). Poslední srpnové úterý se proto společně se zástupci občanského spolku Zdraví pro Most setkala s primátorem Janem Paparegou. Po projednání na radě by měl mostecký magistrát koupit měřič hluku, který bude zátěž z autodromu průběžně sledovat.
Zástupci Autodromu Most namítají, že pracují na tom, aby potíže vyřešili. Změnili program jízd a společně s odborníky z pražského ČVUT hledají opatření. Investice prý půjdou do několika desítek milionů. „Platí to v případě efektivní výsadby zeleně, vybudování zemního valu, protihlukových stěn ale i dalších opatření,“ prohlásil už dřív Jiří Volovecký, generální ředitel společnosti Autodrom Most.
Kvůli hluku vzniklo i několik peticí. Jedna žádá vydání vyhlášky, která by omezovala dunění motorů o víkendech a svátcích - tedy v hlavních závodních dnech - a podepsalo ji pět set lidí. Příznivci okruhu zase sbírají podpisy na internetu, sehnali už téměř 1700 petentů.
Autodrom vznikl v roce 1983 jako rekultivační projekt na území vytěženého hnědouhelného lomu Vrbenský, předtím se v Mostě jezdilo na silnicích v okolí města. A zatímco v zahraničí se závodní okruhy staví i několik kilometrů od civilizace, mostecká dráha vznikla přímo na okraji města. I proto má dnes potíže s hlukem.
Dále čtěte:
Česko bude mít svůj 24hodinový závod
Cyklistický výrobce Specialized se v Česku zbavil obchodů