Menu Zavřít

Loučení s legendou. Letouny Albatros v armádě končí

29. 9. 2016
Autor: Profimedia.cz

Podzvukové stroje L-39 Albatros sloužily českým letcům téměř 50 let. Generální štáb do nich však už nechce investovat, a tak je raději nadobro odstaví. K výcviku pilotů prý budou stačit pouze bitevníky L-159 Alca.

„S postupným ukončením provozu všech letounů L-39 počítáme do roku 2020,“ potvrzuje pro Euro.cz Jan Šulc, mluvčí generálního štábu. Albatrosy budou vojáci uzemňovat postupně podle toho, jak bude dobíhat jejich životnost. Proces už začal, z devíti strojů L-39 jich dnes létají pouze čtyři.

Na čáslavském letišti je nahradí tři nové dvoumístné stroje L-159 Alca, které pro armádu za 529 milionů včetně DPH sestaví technici v Aeru Vodochody. K tréninku tak bude mít letectvo nově 24 letounů L-159 (16 jednomístných, 8 s dvojím řízením).

„To bude pro výcvik pilotů dostatečná kapacita. Sjednocením na platformu L-159 urychlíme postup pilotů na nadzvukové JAS-39 Gripen a usnadníme logistiku,“ vypočítává Šulc další důvody, proč už letectvo albatrosy nechce.

MM25_AI


Podívejte se na nový letoun, jenž vychází z původního Albatrosu:

Ukázkový letoun L-39CW se představil v Aeru Vodochody

Ukázkový letoun L-39CW (na snímku) ovbsahuje motor pro novou generaci letounů L-39NG

Je to přitom jen několik dnů, co ministerstvo obrany podepsalo kontrakt s Aerem Vodochody za 2,03 miliardy včetně DPH na opravy a údržby svých letek L-39 a L-159. Většinu z balíku spolknou alky, albatrosů se týká především jen běžná provozní údržba.

Budoucí čeští stíhači však o zážitek z legendy nepřijdou, dalších sedm proudových strojů L-39 Albatros zůstává u Centra leteckého výcviku v Pardubicích (CLV), kde se připravují studenti Univerzity obrany. Státní podnik LOM Praha, který CLV provozuje, už dřív potvrdil, že pardubické albatrosy nechá v Aeru Vodochody zmodernizovat podle nejnovější varianty L-39 NG.

L-39 Albatros
Českoslovenští inženýři projektovali letoun L-39 od začátku 60. let jako nástupce velmi úspěšného stroje L-29 Delfín. Na svůj první let se albatros vydal 4. listopadu 1968, vojenští piloti se s ním učili létat od roku 1971, první várku si Československá lidová armáda převzala 28. března 1972.
Od roku 2001 měly stroje L-39 Albatros v Česku tři nehody. V srpnu 2001 se jeden zřítil u Pelhřimova, pilot zahynul. V červenci 2010 spadl další, oba piloti se katapultovali. A v prosinci téhož roku havaroval třetí, oba piloti se zachránili.

  • Našli jste v článku chybu?