Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce, aby stát do podzimu, kdy vyprší vládě mandát, odkoupil a uzavřel kamenolom Dobkovičky nad sesuvem svahu na dálnici D8. Stát se s majitelem lomu, firmou Kámen Zbraslav soudí o náhradu škody za poškození stavby dálnice. Ústecký kraj chce, aby kvůli obcím, které jsou zatíženy kamiony odvážejícími kámen, byla u lomu postavena nová křižovatka za 300 milionů korun. Firma Kámen Zbraslav dnes sdělila, že se jednání o prodeji nebrání.
Vybudováním dálnice D8 kamenolom v Dobkovičkách přišel o silniční spojení. Aby se materiál z lomu mohl vozit k dálnici a dopravovat dál, musel by stát vybudovat novou mimoúrovňovou křižovatku.
Ťok místo toho navrhuje lom zavřít a zaplatit za něj cenu odpovídající nepostavené křižovatce. „Napadlo mě, že by se za tyto peníze ten lom prostě odkoupil, stát by ho dal do speciálního státního podniku, který se lomy a doly a jejich sanací zabývá,“ řekl dnes Ťok. Návrh považuje za „elegantní řešení“ sporu mezi majitelem lomu a státem. „Pokud se nedohodneme, rozhodne soud,“ uvedl.
„Společnost Kámen Zbraslav se nebrání jednání o prodeji kamenolomu Dobkovičky státu, má-li prodej lomu a jeho následná sanace sloužit komplexnímu řešení stabilizace sesuvného a geologicky složitého území v tomto úseku dálnice D8,“ sdělila firma. Kámen Zbraslav ale požaduje stažení žaloby, kterou na firmu kvůli sesuvu podaly státní organizace Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty. „Společnost Kámen Zbraslav nechce vést jednání jako strana zatížená nedůvodným obviněním,“ oznámil podnik. Jakou částku by Kámen Zbraslav za lom požadoval, firma neuvedla.
Ťok podotkl, že situaci chce řešit ve prospěch lomu i obcí, které jsou zatíženy dopravou. „Mám čas do října, pokud bych to měl vyřešit já, byl bych rád, aby to bylo do října,“ uvedl na dotaz ohledně termínu výkupu.
Přečtěte si komentář Petra Weikerta: Jak je důležité držet Ťoka
Ústecká krajská organizace Strany zelených nepovažuje stavbu křižovatky kvůli dopravě materiálu z lomu za nutnou. Dnes sdělila, že by bylo možné k dopravě použít železniční trať, která vede v blízkosti lomu. Trať sice zasáhl sesuv půdy, který poničil i dálnici, pracuje se ale na její obnově a měla by být zprovozněna v roce 2020. Podle zelených se do té doby dá vybudovat vlečka do lomu.
Sesuv rozestavěnou dálnici poničil před více než třemi lety u Litochovic. Zavalil rozestavěný úsek D8 asi v délce 200 metrů a poškodil i nedalekou železniční trať.
Stát vychází ze znaleckého posudku, který za viníka sesuvu označil kamenolom. Podle zprávy Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd by nehodě nezabránilo ani zajištění rozestavěné dálnice proti sesuvu. Svah by se kvůli nadměrným srážkám a zatížení odtěženou zeminou na úpatí lomu utrhl stejně, sesuv by ale nedosáhl až k dálnici. Škoda, kterou ministerstvo odhadlo na miliardu korun, by tak byla nižší. Kámen Zbraslav podíl na sesuvu popírá. Už dříve firma oznámila, že má vlastní znalecké posudky, podle kterých byly příčinou sesuvu nevhodné umístění dálnice a nadměrné srážky.
Správa ústavu také hovoří o tom, že v místě hrozí další sesuvy podobné tomu z léta 2013. Dálnice D8 je od 17. prosince otevřená řidičům. Kvůli nestabilnímu podloží na trase v Českém středohoří je ale u takzvané prackovické estakády provoz sveden na jeden ze dvou mostů. Jde o úsek, kde silničáři odhalili pohyb mostních podpěr.