Rusko a Čína si slovy svých představitelů nikdy nebyly blíž. Alespoň co se politiky týče. A vzájemné vztahy hodlají stmelit i symbolickým dokončením mostu přes Amur, o kterém jednají již celá desetiletí.
Potenciál strategického partnerství s Čínou je podle ruského ministra zahraničí Sergeje Lavrova „nevyčerpatelný“. Teoreticky by model obchodní aliance měl fungovat dobře. Rusko má se svou zásobárnou na Sibiři obrovské bohatství v nerostných surovinách. Čína zase disponuje trhem s více než miliardou spotřebitelů. Navzdory politickým prohlášením a lídrům projevujícím si sympatie však ekonomická data ukazují na něco jiného.
Rusko-čínský obchod se vyvíjí dosti kolísavě. Vůdci obou zemí sice slibovali, že letos navýší objem vzájemného obchodu na sto miliard dolarů a do roku 2020 dokonce na dvojnásobek, reálně však letos obchodní obrat mezi zeměmi klesl a zaznamenal 28procentní propad. Zastavil se na hodnotě 68 miliard dolarů.
Partner, nebo konkurent?
Na rozdíl od názoru politických špiček je postoj Rusů z nižších pater politiky vůči jejich čínským protějškům často rozporuplný. Podle listu NY Times totiž někteří z nich Číňany stále vnímají spíše jako „potenciální nepřátele“ než jako obchodní partnery.
Co se týče velkých obchodních závazků vůči Číně, projevují Rusové podle listu často liknavost „dotáhnout dohodnuté projekty“ do cíle.
Přečtěte si o lepšících se vztazích Ruska s Tureckem: Rusko a Turecko spolupracují na řešení krize v Sýrii |
Kromě výstavby plynovodu v rámci kontraktu v odhadované ceně 400 miliard dolarů, který Putin s Číňany podepsal před dvěma lety, je jedním z takových projektů i stavba příhraničního železničního mostu přes řeku Amur na čínsko-ruských hranicích.
O jeho výstavbě země jednají již celé desetiletí. Závěrečnou dohodu počítající se zahájením prací i na ruské části stavby, ale podepsaly až letos v červnu.
Most by měl být dlouhý 2,2 kilometru a na více než čtyři tisíce kilometrů dlouhé Rusko-čínské hranici by měl spojit amurský region s Židovskou autonomní oblastí na jihovýchodní Sibiři. Podle listu Siberiantimes se s ním počítá jako s budoucím významným spojovacím článkem mezi transsibiřskou magistrálou a čínskými drahami.
Číňané stavěli, Rusové jen přihlíželi
Většina z mostní konstrukce se bude nacházet na čínském území a jen 315 metrů z ní bude v Rusku. Části stavby na čínské straně již stojí a měly by být dokončeny do listopadu. Na ruské straně však není prozatím nic.
„Úroveň spolupráce obou zemí byla v tomto roce naprosto katastrofální,“ stěžuje si Viktor F. Vekselberg, miliardář a předseda ruské části Rusko-čínské obchodní komory pro technologii a těžký průmysl. Kritika v minulosti přicházela i z řad Číňanů.
Most za celkově 280 milionů dolarů by měl být otevřen v roce 2019. Obě strany si od jeho stavby slibují snížení nákladů na dopravu a stimulaci obchodní výměny.
Pro představu: realizace stavby by zkrátila cestu čínské železné rudy do Ruska z 1033 kilometrů na pouhých 232. Dosavadní objem zboží v letních měsících, kdy se zboží přes řeku dopravuje skrze pontony, by pak měl narůst desetinásobně.
Čínský kapitál pokračuje v expanzi. Přečtěte si o tom:
Řecký výprodej pokračuje. Číňané ovládli největší přístav Sdílet na FB Tweetnout Komentovat
Čínská CEFC převzala žďárskou strojírnu Žďas Sdílet na FB Tweetnout Komentovat