Chystané zavedení mýtného na německých dálnicích pro osobní auta budí kontroverze nejen v dalších evropských zemích, ale i ve spolkové republice. Na tom, jestli je plán ministra dopravy Alexandera Dobrindta (CSU) v pořádku, nebo je diskriminační, se často neshodnou ani experti, jak dnes ukázalo slyšení před dopravním výborem Spolkového sněmu.
Odborník na evropské právo z univerzity v Bielefeldu Franz Mayer vnímá plán jako diskriminaci řidičů z ostatních evropských zemí, kterou navíc aktivně podporují politici. Naproti tomu expert z univerzity v Bonnu Christian Hillgruber je přesvědčen, že návrh, který je nyní ve Spolkovém sněmu, je v souladu s evropským právem.
Návrh počítá s tím, že dálniční poplatky budou de facto platit jen zahraniční řidiči. Řidiči aut registrovaných v Německu mýtné sice také zaplatí, posléze jim ale bude vráceno, protože se jim sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na dálničních poplatcích.
Takový systém, s nímž už souhlasila Evropské komise, vzbuzuje kritiku a pochybnosti v několika evropských zemích, včetně Česka nebo Rakouska. Jako zbytečný a do budoucna dost možná ztrátový ho označil také největší evropský autoklub ADAC.
Přečtěte si o mýtném v Česku:
Ministerstvo dopravy dostalo milionovou pokutu. Kvůli smlouvě s Kapschem
Mýto? Čistě problém Babiše, říká ČSSD
Ťokova logika: Smlouva s Kapschem pomůže nové soutěži
Ministr dopravy Dobrindt si od zavedení dálničních poplatků pro osobní auta slibuje čistý roční příjem kolem 524 milionů eur (14,2 miliardy korun). Analýzu jeho úřadu už ale zpochybnilo několik jiných studií. Jedna z nich dokonce tvrdí, že mýtné spoléhající jen na platby od zahraničních řidičů bude ztrátové.
Podobné pochybnosti dnes vyslovili i dva odborníci, které si pozval rozpočtový výbor Spolkového sněmu. Thorsten Beckers z Technické univerzity v Berlíně označil odhad příjmů z mýtného z dílny ministerstva dopravy za „hrubě nepravděpodobný“. Příjmy podle něj přeceňuje.
Podobně hovořil i odborník na dopravu Ralf Ratzenberger, podle něhož v nejlepším případě mýtné v prvním roce nebude ztrátové. Naopak Wolfgang Schulz z univerzity ve Friedrichshafenu vyjádřil přesvědčení, že odhad ministerstva je věrohodný.
Terčem debat je také otázka provozu na dálnicích v příhraničních regionech, které často využívají i cizinci. Výjimky v pohraničí žádá Spolková rada, protože se obává, že by paušální zavedení mýtného ohrozilo příhraniční obchod a spolupráci.
Přečtěte si exkluzivní rozhovor týdeníku Euro: