Poslední část dálnice D8 z Prahy do Německa se otevřela s omezením. Kvůli nestabilnímu svahu je u prackovické estakády provoz sveden do jednoho pruhu. Posledních 12 kilometrů stavby stálo přes deset miliard korun. Problémy kolem posledního úseku D8 se bude vláda zabývat v pondělí. Premiér Bohuslav Sobotka nevyloučil ani jeho možné uzavření. Podle ministra dopravy Dana Ťoka ale žádné nebezpeční nehrozí.
Vláda se bude v pondělí zabývat potížemi kolem posledního úseku dálnice D8 před České středohoří. Premiér Bohuslav Sobotka nevyloučil, že by se nestabilní úsek mohl v budoucnu uzavřít úplně. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) den před otevřením dvanáctikilometrového úseku večer oznámilo, že asi na dvou kilometrech bude provoz sveden do jednoho pruhu. Důvodem je nestabilita podloží u prackovické estakády.
„V pondělí zasedá vláda, já chci, aby pan ministr dopravy informoval vládu o tom, jak reálně vypadá situace. Jaké jsou výsledky monitoringu D8 a jaká se předpokládají opatření,“ sdělil premiér Bohuslav Sobotka během krajské konference ČSSD v Teplicích.
Poslední úsek D8 Lovosice - Řehlovice má povolení k předčasnému užívání. V sobotu otevíráme.https://t.co/znvFcuMAS5#D8 pic.twitter.com/lji5MLHqBL
— Ministerstvo dopravy (@min_dopravy) 16. prosince 2016
Ministerstvo dopravy se otevřením nového úseku pyšnilo na Twitteru
Předseda vlády rovněž nevyloučil, že by se nestabilní úsek mohl v budoucnu uzavřít úplně. Rozhodující podle něj budou výsledky monitoringu. „Klíčové je, aby ministerstvo dopravy a ŘSD monitorovaly situaci v tom problematickém úseku. A pokud by se něco dělo, cokoli, co by mělo ohrožovat stabilitu té dálnice, tak je potřeba přijmout příslušná opatření, včetně uzavření dálnice v budoucnosti. Ani to se nedá vyloučit, protože ten terén je opravdu geologicky velmi složitý,“ doplnil Sobotka.
Přečtěte si, jak to se stavbou dálnic bude v Česku příští rok:
V roce 2017 se začne stavět 140 kilometrů dálnic
Podle premiéra je rozhodnutí ŘSD svézt dopravu do jednoho pruhu správné. „Myslím si, že je to naprosto v pořádku, protože prioritní nesmí být dodržení nějakého termínu, který byl stanoven na ŘSD nebo na ministerstvu dopravy, prioritní musí být bezpečnost uživatelů té silnice, bezpečnost občanů. A takto to bude i v příštích týdnech a měsících,“ dodal Sobotka.
Ťok: Situace je bezpečná
Podle Ťoka je stavba provozuschopná a bezpečná. „To, co se stalo je, že při stavebních pracech, konkrétně při injektáži, to podloží začalo někde hluboko ve 20 metrech nebo ve 14 metrech v druhé sondě vykazovat pohyb, takže my jsme ho začali sledovat,“ uvedl ministr. Podobná věc se podle něj už jednou stala, když se dělaly odvodňovací stěny. Podloží se poté uklidnilo v řádu dní, týdnu, uvedl. Předpokládá, že je to stejná reakce a že se v blízké době provoz vrátí i na druhou stranu.
Poslední úsek D8 je hotov, dodavatelé dokončují čištění vozovky. (Video: ČTK)
Nestabilita u estakády se poprvé ve větší míře ukázala v říjnu. Stavbaři museli kvůli propadu podpěry mostu rozebrat část dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun náspu. Součástí úpravy bylo vybudování šestnáctimetrové odvodňovací stěny a padesátimetrové kotvy. ŘSD monitoruje dálnici i její okolí sondami, výstupy z nich má každou hodinu.
Rozestavěná dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se dlouhodobě potýká s nestabilitou podloží. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek D8 asi v délce 200 metrů a poškodil i nedalekou železniční trať.
Přečtěte si, kdo má zájem o dokončení českých dálnic: Kdo dostaví české dálnice? Hlásí se Turci, Italové či Španělé |