Omezení na nově otevřeném úseku dálnice D8 u prackovické estakády potrvá zhruba ještě tři měsíce. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce nejprve dokončit kotvící prvky na nestabilním území. Provoz kolem estakády u Prackovic je od otevření dálnice v polovině prosince sveden do jednoho pruhu.
Ponechat v platnosti omezení doporučila na dnešním zasedání rada monitoringu. ŘSD nejprve dokončí stabilizaci svahu. „Týká se to především pilotů, kterých má být 120. V tuto chvíli jich máme kolem 30 a je tam práce zhruba na tři měsíce. Podle našich zkušeností se v místě omezení netvoří kolony, nestala se žádná nehoda, tak plynulému provozu omezení nevadí. A my budeme mít stavbu, kterou potřebujeme dozajistit, úplně v klidu,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
K omezení provozu ŘSD přistoupilo na základě doporučení odborníků těsně před otevřením posledního úseku, když měření ukázalo lokální posuny v podloží pravého jízdního pruhu. Doprava je do jednoho dálničního pruhu svedená na asi dvoukilometrovém úseku. „Už teď hodnoty měření ukazují, že bychom tam provoz mohli vrátit, nicméně z expertní opatrnosti a abychom nemuseli ta opatření měnit znovu, to ponecháme takto,“ vysvětlil Rýdl.
Prohlédněte si galerii z otevření posledního úseku D8:
Nestabilita u estakády se poprvé ve větší míře ukázala v říjnu. Stavbaři museli kvůli propadu podpěry mostu rozebrat část dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun náspu. Součástí úpravy bylo vybudování šestnáctimetrové odvodňovací stěny a padesátimetrové kotvy. ŘSD monitoruje dálnici i její okolí sondami, výstupy z nich má každou hodinu.
Rozestavěná dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se dlouhodobě potýká s nestabilitou podloží. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek D8 asi v délce 200 metrů a poškodil i nedalekou železniční trať.
O problémech na D8 dále čtěte: