Řidiči linkových autobusů v Ústeckém kraji stávkovat ve středu nebudou. Odboráři na severu Čech se připojí k ultimátu republikového svazu, které vyprší 15. března.
„Přidáváme se k Odborovému svazu dopravy, stávková pohotovost trvá,“ uvedl za stávkovou komisi pro Ústecký kraj Josef Linhart. Ke stávce v Ústeckém kraji se podle odhadu odborářů bylo připraveno připojit zhruba 500 řidičů, kteří nejsou spokojeni s výší mezd. Stávka by se tak dotkla většiny cestujících linkovými autobusy v Ústeckém kraji. Dopravu zajišťují pro samosprávu čtyři společnosti, odbory tří z nich vyhlásily 10. ledna stávkovou pohotovost.
Od začátku letošního roku vláda svým nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 koruny na hodinu na 98,10 koruny, aniž ale na zvýšení poskytla peníze z rozpočtu. Šoféři očekávali, že rozdíl v platech oproti loňsku bude několik tisíc, dostali ale většinou řádově několik stovek korun navíc. Příčinou bylo sloučení prémií se základní složkou platu.
Kraj nabídl dopravcům uzavření dodatků, na základě kterých by dostali 5,7 milionu korun navíc na každou smlouvu uzavřenou na konkrétní oblast krajské dopravy. Kraj by tak celkem přidal 85 milionů korun.
„Není důvod proto, aby řidiči autobusů stávkovali. Od dopravců víme, že přidáno dostali. Jsme nyní v procesu schvalování dodatků ke smlouvám. Dopravci musí nyní říci, na jak dlouho jim peníze navíc stačí. Podepsáním dodatku se rozhodne, k jakému datu by případně dopravce skončil,“ řekl dnes krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM). Až smlouvy s dopravci vyprší, nebude kraj vypisovat nové výběrové řízení, ale plánuje zřídit vlastní krajskou autobusovou dopravu.
Společnost ČSAD Slaný se ke stávce nepřipojila. Vedení firmy Arriva Teplice se podle Linharta dohodlo s odboráři, že zachová prémiovou složku mezd. „Ještě máme před vyjednáváním o kolektivní smlouvě,“ uvedl Linhart, který předsedá odborům teplického dopravce.
V otázce, zda 8. března stávkovat, nepanoval jednotný názor. Stávkový výbor dnes zveřejnil zprávu, z níž vyplývá, že pro odvolání stávky byl Josef Linhart za Arrivu Teplice, Karel Mudra za Autobusy Karlovy Vary a naopak pro uskutečnění stávky se vyjádřil Jiří Kuchynka za BusLine.
Podle odborářů k odvolání stávky přispěly i „opakované výhrůžky“, tedy hrozba vysoké pokuty ze strany kraje vůči dopravcům, pokud by autobusy nevyjely. „Věříme, že OSD (Odborový svaz dopravy) se razantně postaví za naše požadavky, stejně tak mechanismu vymáhání práva, který je aplikován v Ústeckém kraji,“ uvedli odboráři v dopise. Takový postup totiž podle nich v podstatě znemožňuje jakýkoli projev nespokojenosti, varují před rozšířením tohoto „nešvaru“ do celé ČR.
Přečtěte si: