Čínská státní společnost Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) založila s ruskou firmou United Aircraft Corporation (UAC) společný podnik, jenž bude vyvíjet tryskové dopravní letadlo. Stroj s širokým trupem bude konkurovat podobným letadlům západních výrobců Airbus a Boeing, kteří tomuto trhu už léta dominují.
Své záměry podniky oznámily na aerosalonu v čínském městě Ču-chaj. Model plánovaného letadla bude mít v základní verzi 280 sedadel a dolet až 12 tisíc kilometrů. Firmy ale k plánům poskytly jen málo technických podrobností a neupřesnily ani, jakým způsobem hodlají vývoj financovat. Projekt je podle analytiků velmi ambiciózní a pravděpodobně si vyžádá značné náklady.
Rusko i Čína už teď vyvíjejí menší letadla s úzkým trupem, jimiž chtějí rovněž konkurovat Boeingu a Airbusu. „Letoun s širokým trupem je mimořádně komplikovaným produktem, jehož vývoj vyžaduje značnou kvalifikaci,“ sdělil jeden z představitelů společnosti COMAC. Dodal, že společný podnik bude sídlit v Šanghaji a zahájí provoz ještě v letošním roce.
Čína na airshow rovněž představila svůj neviditelný letoun. Přečtěte si o něm: Čína poprvé ukázala neviditelný letoun J-20 |
Firmy o plánech na společný vývoj tryskového letadla s širokým trupem poprvé informovaly v roce 2014. Většinu podrobností udržovaly v tajnosti, uvedly nicméně, že první let plánují na rok 2022. První letadla by pak zákazníci měli obdržet v roce 2025. Dosažení těchto cílů však analytici považují za nepravděpodobné, vývoj tryskového letadla s širokým trupem totiž podle nich zabere spíše desetiletí než roky.
Ve společném podniku bude každá strana vlastnit poloviční podíl. Analytici nicméně předpokládají, že Čína bude mít na tento projekt větší vliv než Rusko.
Z letectví dále čtěte:
Airbus dodal už 10 tisíc letadel. Jubilantem je A350 pro Singapore Airlines
Ukrajina chce obřího Antonova. Zaplatit ho mají Číňané
Obří Antonov An-22 je zpět, bude znovu vozit těžké náklady