Italský nejvyšší soud potvrdil dřívější rozsudky odsuzující bývalého námořního kapitána Franceska Schettina k 16 letům vězení za ztroskotání lodě Costa Concordia v roce 2012, které si vyžádalo 32 životů. Schettino by měl rovnou zamířit za mříže.
Výletní loď, jíž kapitán velel, v roce 2012 ztroskotala u ostrova Giglio u pobřeží jižního Toskánska s více než 4200 lidmi na palubě. Schettinovi je kladeno za vinu, že plavidlo odchýlil od kurzu a přiblížil ke břehu manévrem zvaným inchino, jímž někdy výletní lodě rozsvícenými světly a sirénami zdraví obyvatele ostrova.
Námořní autority rovněž Schettinovi vytýkají, že potápějící se loď opustil mezi prvními, ačkoli jako kapitán měl být tím posledním, kdo z paluby odejde. V médiích si proto vysloužil přezdívku „zbabělý kapitán“.
Schettino se postaral o spektakulární podívanou u ostrova Giglio
Kapitán, který považuje rozsudek za příliš tvrdý, dostal i pětiletý zákaz velet lodi a doživotní zákaz výkonu veřejné funkce.
Sám odsouzený nebyl podle agentury AFP dnešnímu jednání soudu přítomen, nebyl ani u sebe doma, aby se vyhnul televizním kamerám. „Pokud vše dopadne dobře, otevřeme lahev. Když špatně, půjde do vězení,“ řekl novinářům ještě před vynesením verdiktu jeden z obhájců, Saverio Senese.
Soud s kapitánem začal v červenci 2013, kdy bylo odsouzeno pět zaměstnanců lodní společnosti Costa Crociere k trestům od 18 do 34 měsíců - kormidelník lodi, krizový manažer společnosti a tři důstojníci posádky. Všichni byli odsouzeni za mnohonásobné zabití z nedbalosti, palubní důstojníci a kormidelník navíc za způsobení havárie plavidla z nedbalosti.
Sám kapitán byl v únoru 2015 odsouzen k 16 letům vězení za zabití, opuštění plavidla a za jeho potopení.
O dalších příkladech pracovních selhání se dočtete zde: