Už v roce 2014 uzavřel zbrojař Jaroslav Strnad strategické partnerství s koncernem General Dynamics European Land Systems (GDELS), které mu během následujícího čtvrtstoletí zaručuje exkluzivitu na výrobu a údržbu obrněných vozidel Pandur. Jenže k opravám transportérů téhle značky nasazených v české armádě se jeho technici dosud nedostali. Dobíhající tříletou rámcovou smlouvu na servis, která by měla celkově spolykat téměř čtvrt miliardy korun, má na starost společnost GDELS-Czech a opravy si řeší sama. V roce 2014 jí obrana svěřila kontrakt v neveřejném vyjednávacím řízení.
Od 1. ledna 2017 GDELS-Czech s opravami pandurů skončí. Novou zakázku se chystá v nejbližších týdnech podle informací týdeníku Euro schválit vláda.
„Nová smlouva na servis vozidel Pandur by měla pokrýt údržbu a jejich opravy na další tři roky. Svými parametry by měla navazovat na současnou smlouvu z roku 2014,“ uvedla mluvčí ministerstva obrany Jana Zechmeisterová.
Kontrakt po schválení vládou dostane společnost Czechoslovak Group, přesněji její kopřivnická fabrika Tatra Defence Vehicle. Hodnota rámcové zakázky opět přesáhne hranici dvou set milionů korun.
Přečtěte si více o zakázkách na Pandury:
Příliš drahé a bez servisu. Takové byly Dalíkovy Pandury
Andrej Čírtek, tiskový mluvčí Czechoslovak Group, tvrdí, že technici v Kopřivnici dovedou opravit nejen podvozky pandurů, ale díky akreditaci od izraelského výrobce i zbraňové věže Rafael. „Nebude tak nutné, aby do České republiky cestovali technici z Izraele,“ doplňuje Čírtek. Jedním dechem dodává, že kvůli zlevnění a zrychlení prací na pandurech se nyní řeší, jak zahraniční subdodavatele nahradit místními.
A proč Czechoslovak Group pandury neopravuje už nyní? Prý proto, že strategické partnerství s GDELS podepsala až poté, co v roce 2014 ministerstvo obrany svěřilo údržbu pandurů obchodní společnosti GDELS-Czech.
Opravy obrněnců mohly být i vítaným výdělkem pro státní podnik VOP CZ. Právě vjeho halách se stovka pandurů pro české ozbrojené síly montovala. A i když se takové vize objevily v minulosti několikrát, k jasné dohodě s výrobcem těchto strojů nikdy nedošlo.