Menu Zavřít

Stát kvůli mýtné smlouvě přichází o vlastnická práva k softwaru, tvrdí SkyToll

9. 11. 2016
Autor: Rasch Jan/Euro

Dodatky k mýtné smlouvě s Kapschem, které ministerstvo dopravy podepsalo letos v srpnu, upravují špatně vlastnická práva k aktualizacím softwaru. Stát tak podle slovenského výběrčího mýta společnosti SkyToll nebude mít vlastnická práva například na zavedení jednotné mýtné služby EETS. Zároveň smlouva neřeší platby za nadměrné přepravy po dálnici. Ministerstvo dopravy i společnost Kapsch ale názor SkyTollu popírají.

„Dodatky ke smlouvě s Kapschem otevřely poprvé cestu k otevřené soutěži na provozovatele mýta, řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. To, co nyní uvádí SkToll v rámci svého konkurenčního boje, je zcela zavádějící a po podrobném přečtení smlouvy je zřejmé, že to není pravda. Nadměrné přepravy smlouva zajišťuje. Rovněž po zavedení EETS bude stát mít stát všechny potřebné zdrojové kódy k systému, který vlastní, dodal mluvčí.

Dále podle SkyTollu, který dlouhodobě usiluje o správu českého mýtného systému, není pravda, že tříletý provoz vyjde na 5,27 miliardy korun. K ceně je totiž nutné započíst bonusy vyplývající z efektivity výběru, která se dlouhodobě blíží sto procentům. Kapsch tak pravděpodobně získá další stovky milionů korun za to, že výběr efektivita výběru mýta přesáhne stanovených 97 procent. V současnosti jde ročně o částku zhruba 200 milionů korun.

Ministerstvo dopravy počítá s vypsáním nového tendru na provozovatele mýta v polovině příštího roku. Tříletý tendr s Kapschem, který úřad podepsal letos koncem srpna, má ministerstvu uvolnit ruce na přípravu a dokončení soutěže, ve které budou moci zájemci státu nabídnout libovolnou technologii, tedy i satelitní, kterou nabízí právě SkyToll.

Milionová pokuta pro ministerstvo dopravy je podle SkyToll nízká. Čtěte více:

Výběrové řízení na mýto nebude ani za tři roky, obává se SkyToll

Mýtná brána

EETS umožňuje kamionům projíždět celou Evropou s jedinou elektronickou palubní jednotkou (OBU) schopnou komunikovat se všemi lokálními mýtnými systémy. Nyní potřebují kamiony zpravidla pro každý mýtný systém jinou mýtnou krabičku.

Mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se tak vybralo téměř 70 miliard korun. Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku.


Čtěte také:

MM25_AI

Smlouva s Kapschem hrozí průšvihem, Ťok nemá plán B

Slovenský SkyToll žene Kapsch a české mýto do Bruselu


  • Našli jste v článku chybu?