Menu Zavřít

V hlavní roli spalovací motor. Kampaň v Německu zasáhla hysterie

29. 8. 2017
Autor: Profimedia.cz

Do parlamentních voleb v Německu zbývá méně než měsíc a politici se v kampani ochotně chopili i tématu zákazu prodeje aut se vznětovými i zážehovými motory. Spor o zákaz spalovacích motorů může ovlivnit sestavování vlády. Němečtí Zelení požadují závazný termín pro zákaz do roku 2030, jinak do vlády nepůjdou. Naopak CSU v Bavorsku si neumí představit, že by následky regulace měl nést autoprůmysl, který stojí za německým blahobytem. Liberální FDP je také ostře proti jakýmkoliv zákazům.

Nejsilnější strana v Německu, Křesťanskodemokratická unie (CDU) kancléřky Angely Merkelové, má podle posledních průzkumů necelých 40 procent preferencí, sociální-demokracie SPD ztrácí 15 procent. Merkelová tak bude opět na konci září sestavovat německou vládu. Ostatní strany se přetahují o to, zda se stanou koaličním partnerem. Dosud to byla SPD.

Jednoznačnou podmínku vládní účasti Zelených, jejichž podpora kolísá mezi 7 až 8 procenty, stanovil předseda strany Cem Özdemir. Pokud by strana šla do příští německé vlády, v koaliční smlouvě musí být zakotven zákaz spalovacích motorů u nově prodávaných aut od roku 2030.

Takový požadavek pobouřil Horsta Seehofera, šéfa Křesťanskosociální unie (CSU), sesterské strany CDU, jež působí pouze v Bavorsku). Zachování spalovacích motorů je pro německou ekonomiku klíčové, tvrdí.

„Zákaz spalovacích motorů by ťal do kořenů našeho blahobytu,“ řekl Seehofer pro deníky mediálního domu Funke Mediengruppe. Pro bavorského premiéra je zákaz spalovacího motoru stejné tabu jako zvyšování daní, zjednodušení přijímání uprchlíků nebo uvolnění bezpečnostní politiky.


Syntetický benzín má dát budoucnost spalovacím motorům. Dále čtěte:

Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory

Ilustrační foto


Samotná kancléřka Angela Merkelová se o případném zákazu spalovacích motorů (nebo alespoň dieselových motorů) vyjadřuje opatrně. Připustila sice, že by zákaz šel správným směrem, o konkrétních datech ale zatím nechce spekulovat.

Pro Welt am Sonntag přitom zdůraznila, že autoprůmysl je hlavní oporou německé ekonomiky a značky Made in Germany a měl by si najít cestu do budoucnosti. Německý automobilový sektor dává práci až 800 tisíc Němců.

„Potřebujeme také dieselová auta, abychom mohli splnit naše cíle ohledně snižování emisí CO2,“ dodala. Výrobci musí zapracovat na tom, aby vznětové motory produkovaly co nejméně oxidů dusíku.


Automobilky chtějí bojovat s emisemi softwarem. Nemusí to stačit:

Dohoda s automobilkami nepomohla. Zákaz vjezdu do německých měst je na spadnutí

 Výfuk u auta - ilustrační foto


Seehofer tvrdí, že v debatě o zákazu spalovacích motorů už Němci ztrácí nervy. Podobně kritický je i šéf liberální FDP Christian Lindner. Tato strana přitom v posledních průzkumech přeskočila Zelené a má podporu okolo 9 procent voličů.

Lindner zdůraznil, že si německé automobilky samy musí uklidit stůl a vyjasnit manipulace s emisemi dieselových motorů, ale jakékoliv zákazy federální vlády odmítá. Celá diskuze se podle něj dostala do fáze „honu na čarodějnice“.

„Jasné je, že automobilky musí vybavit vozy nejen softwarem, ale také přeměnou motorů, aby jim zákazníci věřili,“ řekl pro Rheinische Post Lindner, který se sice účasti na vládě nebrání, ale zároveň Merkelovou kritizuje za chaos v uprchlické politice a za nárůst byrokracie v Německu.

Hlavní kandidát SPD na kancléře Martin Schulz v televizi ARD rovněž odmítl stanovovat konkrétní datum pro zákaz spalovacích motorů. Současná ministryně pro životní prostředí Barbara Hendricksová z SPD přitom varovala, že majitelé starších dieselových aut mohou být v ohrožení při vjezdu do některých německých měst v návaznosti na počasí, pokud tak rozhodnou soudy.

bitcoin_skoleni

Zelení tvrdí, že v případě účasti ve vládě budou požadovat podporu elektromobility ve výši sedmi miliard eur (183 miliard korun). Koupi bezemisních elektromobilů by pak chtěli podpořit dotací 6 tisíc eur (157 tisíc korun) až do doby, než bude v Německu jezdit milion plně elektrických vozů.

Dále k tématu zákazu spalovacích motorů čtěte:

Křižáci bojující proti dieselu. Nepohodlná organizace je financována nejen z Bruselu

Konec spalovacích motorů: domácí firmy jsou ve střehu


  • Našli jste v článku chybu?