Menu Zavřít

V Německu už se o změně dálničních poplatků uvažuje, píše místní tisk

24. 3. 2017
Autor: Jan Rasch

Sotva dnes německý parlament po několikaletých debatách rozhodl o zavedení dálničních poplatků pro osobní auta, začala ve spolkové republice debata o jejich změně. O jednom z plánů, který by dnes schválený systém radikálně změnil, informoval deník Handelsblatt. Pracovní skupina vládní Křesťanskodemokratické unie (CDU) podle něj přišla s tím, aby motoristé do budoucna platili mýtné podle toho, jak silniční síť využívají.

Výše poplatků, které by se vybíraly elektronicky, by se tak lišila nejen podle druhu auta, ale především podle počtu ujetých kilometrů a doby a místa jízdy. Jízda ve městech by byla dražší než jízda na venkově, dráž by také vyšla jízda ve špičce.

Stejné poplatky jako němečtí řidiči by platili i řidiči ze zahraničí. Padla by tak jedna z největších výhrad proti dnes schválenému systému, který počítá s tím, že mýtné budou de facto platit jen zahraniční majitelé aut. Řidiči vozů registrovaných v Německu mýtné sice také zaplatí, posléze se jim ale o tuto částku sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.

Českého řidiče vlastnícího vůz Škoda Octavia, který splňuje ekologickou normu Euro 4 a má naftový motor o objemu dva litry, má roční mýtné podle dnes schváleného zákona přijít na 100 eur, dvouměsíční na 40 eur a desetidenní na 20 eur (2702, 1081 a 540 korun). Pokud by ekologická norma jeho vozu byla o stupeň nižší, tedy Euro 3, zaplatí maximální částku, která činí 130 eur za rok, 50 eur za dva měsíce a 25 eur za deset dnů (3512, 1351 a 675 korun).


Čtěte:

Německo zpoplatní dálnice. Češi zvažují žalobu

 německá dálnice (ilustrační foto)


Nový návrh části politiků CDU počítá také s tím, že by se úplně zrušila daň z motorových vozidel, kterou nyní platí němečtí řidiči v závislosti na stáří vozidla, výši emisí a druhu a objemu motoru.

MM25_AI

I když podle Handelsblattu není jisté, zda se návrh dostane do volebního programu křesťanských demokratů, je z něj dobře patrný postoj části CDU k mýtnému, které bylo klíčovým požadavkem sesterské Křesťanskosociální unie (CSU). I proto je podle listu možné, že se dálniční poplatky po volbách znovu stanou předmětem vyjednávání. Jeden ze spolufavoritů zářijových voleb - sociální demokracie - z nich koneckonců také není nadšen.


Čtěte dále:

Německo investuje biliony do dopravy

Pražský okruh

  • Našli jste v článku chybu?