Odbory i zaměstnavatelé dnes na společném zasedání s vládou shodně odmítli rozšíření mýtného na silnice první třídy. Tripartita to oznámila na twitteru. Dopravní firmy podle zaměstnavatelů tvrdí, že náklady budou muset přenést na spotřebitele.
„Upozorňujeme, že plánované rozšíření mýta o 900,2 kilometru silnic první třídy je prosazováno vládou přes nesouhlas dotčených profesních organizací. Dopravní firmy odmítají takové rozšíření, protože by ho musely promítnout do výše ceny přepravy osob a zboží, a velmi pravděpodobně přenést na spotřebitele,“ uvedl k mýtnému v tiskové zprávě prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák.
Od tendru na dodavatele, který nedávno vypsalo ministerstvo dopravy, Hanák očekává, že bude transparentní a přinese levnější výběr mýta.
Jednání #tripartita řeší bod @min_dopravy rozšíření mýta. @SPD_CR a @odbory jsou ve shodě a společně odmítají rozšíření výběru mýtného!
— tripartita (@tripartita_cz) 17. července 2017
Rozšíření ministerstvo dopravy zdůvodňuje potřebou vypsat výběrové řízení, které nebude zvýhodňovat jedinou technologii, případně konkrétního dodavatele. Pokud by byl tendr vypsán pouze na převzetí stávajícího systému, obává se ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) toho, že by byl úřad podezírán z nadržování nynějšímu dodavateli, společnosti Kapsch.
Přečtěte si exkluzivní rozhovor týdeníku Euro:
Šéf českého Kapsche Feix: Sliby SkyTollu nemají co dělat s realitou
Kromě Hospodářské komory a Svazu průmyslu a dopravy kritizovaly rozšíření mýta například Asociace krajů i sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia.
Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007. Za deset let se z mýtného získalo 77,5 miliardy korun, loni to bylo 9,89 miliardy korun. Náklady na provoz činí v současnosti zhruba 1,5 miliardy korun ročně.
Přečtěte si více o tendru i o fungování mýtného systému: