Ještě před stavbou vysokorychlostních tratí bude zřejmě zmodernizováno železniční spojení mezi Prahou a Ostravou na rychlost dvou set kilometrů v hodině.
„Zrychlení trati do Ostravy může být připraveno velmi rychle,“ uvedl na dnešním diskusním fóru k vysokorychlostní železnici Václav John, manažer sekretariátu generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která má stavbu tratí na starosti.
Samotné zvýšení rychlosti mezi Prahou a Ostravou by ale podle Petra Šlegra z Centra pro efektivní dopravu (Cedop) přineslo časovou úsporu do pěti minut. Zvýšit rychlost by se totiž dalo jen na trojici úseků, Pardubice - Choceň, Červenka - Olomouc a Olomouc - Grygov. V ostatních úsecích není možné kvůli členitému terénu jednoduše napřímit oblouky trati bez komplikovaných stavebních úprav.
Podle ředitele odboru strategie SŽDC Radka Čecha je ale problém s kapacitou trati do Ostravy, která je nyní vzhledem ke konkurenčnímu boji trojice železničních společností prakticky vyčerpaná. V časech dopravní špičky mezi šestou a devátou a čtrnáctou a sedmnáctou hodinou je problém vložit do jízdního řádu osobních spojů nákladní vlaky. Výstavba paralelních vysokorychlostních tratí by odvedla část osobní dopravy a nákladní doprava by mohla více využívat koridorové trati.
Navýšení rychlosti z nynějších 160 na 200 kilometrů v hodině by rovněž vyřešilo bezpečnostní potíže s klasickými železničními přejezdy.Ty by na tomto typu trati musely být odstraněny a nahrazeny mimoúrovňovým křížením. O zrušení klasických přejezdů se mluví od loňského roku po srážce polského kamionu s pendolinem u Studénky.
Nejrychleji přes Německo
O vysokorychlostních tratích, po kterých vlaky mohou jezdit rychlostí až tří set kilometrů v hodině, jednal nedávno s představiteli SŽDC a ministerstvem dopravy premiér Bohuslav Sobotka. Podle Sobotky je nejreálnější prosadit v nejbližší době vznik napojení na rychlotratě v západní Evropě přes Berlín a Drážďany.
Německo sice nyní přípravě vysokorychlostního propojení Drážďan a Prahy vysokou prioritu nepřikládá, česká vláda to ale chce změnit. Další zvažovanou vysokorychlostní tratí je podle premiéra spojení Prahy a Brna s pokračováním na Vídeň, Bratislavu a Budapešť. První úsek z Prahy do Litoměřic by se v ideálním případě mohkl začít stavět v roce 2025.
Přečtěte si o sporu ohledně Českých drah: Bývalý šéf Zelený prohrál s ČD bitvu o 7 milionů |