Německo plánuje nové zákony týkající se provozu autonomních vozů. Technologie utržená ze řetězu může kvůli nim narazit na jen stěží prostupnou hradbu státní regulace.
Ve stínu nedávného úmrtí řidiče vozu Tesla Model S, za které by mohla být odpovědná chyba autopilota, plánuje Berlín zavést nová legislativní opatření.
Návrh z dílny německého ministra dopravy Alexandra Dobrindta počítá s tím, že by řidiči vozů, jejichž technologie umožňuje plnou či částečnou automatizaci, museli ze zákona zůstat během jízdy za volantem tak, aby mohli v případě nouze reagovat a převzít kontrolu.
Přečtěte si o kauze, která poškodila Teslu: Smrtelné nehody Tesly připomněly, že její „Autopilot“ vážně není autopilot |
Černá skříňka povinně v každém voze
Druhým z požadavků, který leží německým zákonodárcům na stole, je pak povinnost, aby každý takový vůz disponoval takzvanou černou skříňkou. Zařízení bude přesně zaznamenávat, kdy vozidlo řídí člověk a kdy automat. Podle Dobrindta by takové opatření umožnilo v případě dopravních nehod lépe určit viníka.
Chystané kroky představují strašáka pro všechny technologické společnosti, které v současnosti vozidla tohoto typu vyvíjejí. Vozy s autopilotem, během jejichž řízení budete podle zákona muset alespoň částečnou pozornost věnovat situaci na silnici, pro zákazníky přirozeně ztrácejí na atraktivitě.
Německo není ve svém přístupu jediné. Restriktivním směrem vůči autonomním vozům se nedávno vydala i Kalifornie. Všechna vozidla vykazující prvky automatizace musí na jejím území disponovat volantem a pedály s brzdou.
Politické vedení Kalifornie se kvůli tomu dostalo pod palbu kritiky ze strany Googlu. Testování prototypu jeho vozidla, které lze ovládat stisknutím jediného tlačítka, je totiž v těchto podmínkách nemožné.
Přečtěte si, jak to jde Elonu Muskovi s plněním plánu: Tesla dál zaostává za plánem |