Menu Zavřít

Dotáhnout změnu územního plánu. Praha chce urychlit transformaci Nákladového nádraží Žižkov

30. 5. 2017
Autor: Profimedia.cz

Pražští radní chtějí urychlit transformaci bývalého Nákladového nádraží Žižkov. Odsouhlasili pokyny pro dokončení změny územního plánu, která je nezbytná pro zástavbu pozemků dříve sloužících železnici. Původním zadavatelem změny byla v roce 2008 Praha 3, která nyní naopak chce její pořizování ukončit. Podle rozhodnutí rady bude nutné vypracovat nový návrh, který zohlední prohlášení budovy nádraží kulturní památkou.

„Rádi bychom změnu dokončili, aby mohla být odstraněna stavební uzávěra a mohlo dojít k rekultivaci brownfieldu,“ prohlásila náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská (Zelení/Trojkoalice). Doplnila, že dokončení je podmíněno vypracováním podrobné dopravní studie a urbanistické studie zástavby území. Rozhodnutí rady musí ještě schválit zastupitelstvo na svém červnovém jednání.

Příprava nového návrhu bude znamenat zdržení asi o rok. Ukončení pořizování a zadání nové změny by znamenala zpoždění o tři až čtyři roky. Starostka Prahy 3 Vladislava Hujová (TOP 09) koncem loňského roku odeslala magistrátu žádost o stažený podnětu a jako důvody přitom uvedla plán uspořádat na část území veřejnou urbanistickou soutěž, kterou by změna územního plánu omezovala, a zrychlení přípravy přeměny památkově chráněné budovy nádraží na kulturní a společenské centrum. Město nemusí žádosti o stažení podnětu Prahy 3 vyhovět, příprava může pokračovat s hlavním městem v pozici žadatele.


Praha chce přilákat architekty. Čtěte:

Krnáčová: Z Prahy chceme vytvořit centrum světové architektury

 Ilustrační fotografie (Pragovka)


Budova nákladového nádraží je od roku 2013 památkově chráněná. Jejím vlastníkem jsou České dráhy. Společně s firmou Sekyra Group vytvořily společnost Žižkov Station Development, která chce na okolních pozemcích stavět. V samotném objektu by podle memoranda mezi městskou částí, ministerstvem kultury, Prahou, Českými drahami a Žižkov Station Development mělo vzniknout kulturně-vzdělávací centrum.

Celý areál kolem bývalého nákladového nádraží má asi 50 hektarů. Osmnáct hektarů v severní části podél Malešické ulice vlastní firma Central Group, jižní u Olšanských hřbitovů vlastní České dráhy a stavět tam plánuje Žižkov Station Development. Pro severní část je vydané platné územní rozhodnutí a Central Group tam v současné době přepracovává původní projekt britské firmy Discovery Group.

„Postupujeme v souladu s programovým prohlášením. Rozvoj Prahy je třeba směřovat do opuštěných a znehodnocených pozemků uvnitř města. Křehké území bývalého nákladového nádraží je pro vznik nové čtvrti ideální,“ uvedla Petra Kolínská.

bitcoin_skoleni

Území nákladového nádraží je zatíženo stavební uzávěrou. Tu lze sejmout dle magistrátu až ve chvíli, kdy bude mít město k dispozici jednotnou koncepci zástavby. Práce na změně územního plánu, která se připravuje již od roku 2008, se zastavily v souvislosti s řízením o památkové ochraně hlavní budovy Nákladového nádraží Žižkov. Součástí aktualizovaného zadání je zpracování urbanistické studie, posouzení vlivů na životní prostředí a prověření dopravního napojení nové čtvrti.

„Jakmile se rozeběhnou práce potřebné pro dokončení změny územního plánu, tak se můžeme začít věnovat konverzi památkově chráněné budovy. Memorandu uzavřenému v roce 2014, v němž se hlavní město, Praha 3, České dráhy, ministerstvo kultury i vlastníci pozemků zavázali ke spolupráci s cílem konverze objektu nákladového nádraží, je třeba vdechnout život,“ uvedl ředitel Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR Praha) Ondřej Boháč.

Dále čtěte:

Nákladové nádraží čeká změna územního plánu. Praha vypracuje studii

Praha odložila vypracování studie na zástavbu Nákladového nádraží Žižkově


  • Našli jste v článku chybu?