Hlavní město se poohlíží po pozemcích, které by mohlo využít pro výstavbu záchytných parkovišť P+R. O vyhledání správných lokalit na území městských částí Praha 5, 6 a 13 se má podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) postarat pracovní skupina. Její vznik schválili pražští radní.
„Smyslem vzniku skupiny je dát tomu řád,“ sdělil serveru Euro.cz Dolínek. Tým pracovní skupiny by měl být kompletní do konce letošního října. Praha 5 už například nybídla transformaci odtahového parkoviště v Plzeňské ulici na záchytné parkoviště P+R. Patří mezi čtyři místa, která radnice vytipovala jako ideální pro záchytná parkoviště v hlavním městě. Praha 6 zase nabízí podle Dolínka lokalitu v blízkosti Vypichu.
Další místa vytipovaly a magistrátu předložily organizace jako je Institut plánování a rozvoje (IPR), Regionální organizátor dopravy (ROPID) a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). „I ta bude skupina řešit,“ zmínil Dolínek. Parkoviště by se podle něj mohly ale nacházet i podél budoucích tratí tramvají, jedna z nich má vést například z Divoké Šárky na Dědinu.
Prahu trápí dlouhodobě nedostatek parkovacích míst na parkovištích P+R. Současná, která leží v blízkosti nádraží či stanic metra, nabízejí zhruba 3000 míst. Záchytná parkoviště mají sloužit mimopražským řidičům, kteří přijedou do hlavního města a nemají možnost získat kartu do parkovacích zón, které začaly letos platit na území Prahy 5, 6 a 8.
Prostor pro soukromé vlastníky
Podle dokumentu, který radní schválili, se ale město potýká při plánování výstavby parkovišť s potížemi. „Při projednávání konkrétních lokalit se proti záměru výstavby mnohdy postaví obyvatelé z přilehlého okolí, případně se samotným záměrem vysloví nesouhlas orgány státní správy či samosprávy dotčené městské části,“ píše se v materiálu, který v úterý schválili pražští radní. Vedení Prahy proto před několika týdny uvedlo, že bude také jednat o dočasném pronájmu ploch se soukromými vlastníky. Praha má nyní vytipováno 18 lokalit po celém městě, kde by mohla vzniknout parkoviště P+R.
Praha ohledně nedostatku záchytných parkovišť čelila například kritice Středočeského kraje. Region Prahu opakovaně vyzval, aby nezaváděla parkovací zóny na území Prahy 5 a 6 do doby, než budou vybudovaná záchytná parkoviště. Hejtmanství uvedlo, že zóny poškodí Středočechy, kteří dojíždějí do metropole za prací.