Menu Zavřít

Pokuta má být za půlku. Černí pasažéři si ale musí koupit kupón

31. 8. 2017
Autor: MHMP

Hlavní město chce ve spolupráci s pražským organizátorem dopravy Ropidem a dopravním podnikem (DPP) apelovat na černé pasažéry v městské hromadné dopravě. Mezi největší taháky kampaně, která odstartuje v září, patří pokuta pro cestující za polovic, pasažér si ale musí spolu s jejím placením koupit roční kupón. Opatření zatím ještě neschválili městští radní. Počet černých pasažérů v MHD každoročně stoupá.

„Je pro nás také důležité, abychom vysvětlili Pražanům, že ten, kdo jede načerno, není hrdina,“ uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Součástí komunikační kampaně bude rozmisťování samolepek s nápisem „Nejedeš na černo?“ či placky, rozdávané revizory těm pasažérům, kteří jim ukáží platný doklad. Děti si budou moci označovat neplatné dětské lístky, což je má podle autorů kampaně učit správným návykům. V metru se také objeví fotopříběhy s tematikou hromadné dopravy. Kampaň poběží rok a půl.


Kdy budou platby v MHD bezkontaktní. Čtěte:

Konec validátorů. Bezkontaktní platby v pražské MHD budou fungovat od příštího roku

Jízdenkové automaty v PRaze


V průběhu září chce Dolínek radě hlavního města předložit návrh několika opatření, která mají černé pasažéry motivovat k nákupu ročního kuponu. Nejdůležitějším je takzvaná pokuta za polovic, což znamená, že přistižený černý pasažér dostane možnost zaplatit pouze polovinu z pokuty, která běžně činí 800 korun. Pouze však v případě, že si zároveň koupí roční kupon v hodnotě 3650 korun. Dalším opatřením by mělo být zavedení třídenní lhůty po propadnutí kuponu, kdy by cestujícímu nehrozil postih.

Kromě toho vedení Prahy zvažuje i další změny, výhledově by se jízda na černo například mohla stát přestupkem. Podle Dolínka by tak měly postihy větší váhu. Další diskutovanou změnou je splácení ročního jízdného v měsíčních splátkách či upozorňování na propadlý kupon emailem. Další změny bude muset postupně schvalovat rada.

Informační kampaň vyjde podle náměstka řádově na stovky tisíc korun. Náklady budou rozloženy do celých osmnácti měsíců a přispěje na ně magistrát, dopravní podnik a Ropid. „Pakliže se nám zvýší tržby, což očekáváme, tak se nám to velmi rychle zaplatí,“ míní Dolínek.

bitcoin školení listopad 24

Podle dopravního ředitele DPP Ladislava Urbánka počet černých pasažérů stoupá. V roce 2015 jich revizoři chytili asi 294 tisíc a loni 300 tisíc. Za první pololetí letošního roku je to už 150 tisíc, z toho asi 9000 cestujících doklad zapomnělo doma.

V loňském roce dopravní podnik v metropoli zaměstnával 155 revizorů. Celkem má podnik téměř 11 tisíc zaměstnanců, jeho stoprocentním vlastníkem je Praha, která na provoz přispívá ročně částkou přes 12 miliard korun. V roce 2015 vedení Prahy zlevnilo roční kupon na nynější cenu 3650 korun.

Dále čtěte:

Dopravní chapadla. Praha a Středočeský kraj touží po propojení

Jak by měla vypadat doprava v roce 2030? Bude o malých změnách


  • Našli jste v článku chybu?