Hlavní město Praha má novou koncepci dopravní politiky. Počítá s větším zaměřením na veřejnou, zejména kolejovou dopravu a také na chůzi a cyklistiku. Automobilová doprava se má naopak postupně regulovat a omezovat tak, aby se snižovaly její negativní dopady na zdraví obyvatel. Dokument, který nahrazuje původní zásady z roku 1996, schválili radní.
Je součástí přípravy takzvaného plánu udržitelné mobility, který řeší dopravu v Praze a její uspořádání do budoucna. Plán včetně návrhů konkrétních opatření by měl být hotový v druhé polovině příštího roku a jeho přijetí je podmínkou pro čerpání evropských dotací.
„Dokument vznikl na základě odborné diskuse a na jeho znění se shodli zástupci napříč politickým spektrem. Praha totiž potřebuje takovou dopravní politiku, která překoná více než jedno volební období,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).
Jak by měla vypadat doprava v roce 2030? Bude o malých změnách
Nová dopravní politika je navržena do roku 2030 s dalším výhledem. Je také v souladu s konceptem udržitelné mobility. Dokument zahrnuje kromě strategických cílů a zásad také nástroje, které mají vést k naplnění načrtnuté vize. Ty rozděluje na klíčové, do kterých patří například rozvoj různých druhů veřejné dopravy, integrace Prahy a Středočeského kraje v rámci Pražské integrované dopravy, výstavba P+R parkovišť nebo dostavba Pražského okruhu. Mezi doplňkové nástroje patří podle autorů dokumentu dostavba městského okruhu, carsharing, elektrobusy nebo podpora cyklistiky.
V následující fázi přípravy plánu dojde k formulaci konkrétních návrhů včetně jejich zhodnocení na dopravních modelech. Plán udržitelné mobility by měli zastupitelé schvalovat na podzim příštího roku. Podle rozhodnutí Evropské komise musí podobným koncepčním dokumentem disponovat každé velké město v Evropské unii do roku 2018, jinak nebude moci čerpat peníze ze dvou klíčových evropských fondů, a to Operačního programu doprava a Integrovaného regionálního operačního programu.