Praha spustí aplikaci a webovou stránku zmente.to, kde budou moci Pražané upozornit na rozbité lavičky, chodníky či polámané stromy. Stěžovat si budou moci i na dochvilnost MHD. Cílem projektu je vytvořit jednotné místo, kam lidé mohou zasílat své podněty. Projekt by měl být plně spuštěn do měsíce. Uvedl to náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). V první fázi se zapojí především dopravní podnik (DPP), Technická správa komunikací (TSK) a Ropid. Náklady město neuvedlo.
„Jen tyto tři instituce loni odbavily přes 35 tisíc podnětů a dotazů občanů. Ty se nově dostanou prostřednictvím webové stránky a aplikace zmente.to na příslušná místa rychleji,“ sdělil Dolínek.
Webová stránka bude optimalizovaná pro použití v mobilních telefonech i aplikace pro Android a iOS. Na stránce lidé najdou šest ikon, a to pro MHD, cyklistiku, dopravu na komunikacích, zeleň, veřejné prostranství a městský mobiliář. Uživatel tak klikne na příslušnou ikonku a může poslat zprávu, fotografii, provést lokaci v mapě a zadat e-mail pro odpověď.
„Chytrý telefon má dnes už drtivá většina lidí, mohou to být i maličkosti, kterých si všimnete. Stačí vyfotit a poslat, zabere to jen chvilku,“ dodal Dolínek. Lidé si podle něj mohou všimnout chybějící značky, nebezpečného výmolu nebo vandaly poškozeného městského mobiliáře, o který by se mohl někdo zranit.
„Chceme, aby nám Pražané pomohli zlepšit své okolí. Znají ho dobře a my jim chceme dát možnost nám svá zjištění dát vědět. Lidé se často obrátí třeba na radnici, která jim ale řekne, že to nespadá do její kompetence. Tomu se touto aplikací chceme vyhnout,“ řekl Dolínek. Havarijní případy budou podle Dolínka řešeny hned, ty další do měsíce.
Za systémem nebude podle Ondřeje Kubaly z organizace Ropid automat, ale živý člověk se znalostí magistrátu a jeho institucí. „Ten bude vědět, kam podnět co nejrychleji poslat,“ dodal. Náklady na vytvoření aplikace město neuvedlo. „Náklady zveřejníme při spuštění, aplikace se ještě doprogramovává,“ řekl Dolínek.