Praha dostala od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutu 11 milionů korun. Je za chyby ve veřejné zakázce na výstavbu Trojského mostu, který je součástí tunelového komplexu Blanka. Magistrát podle úřadu připustil podstatné změny podmínek stanovených ve smlouvě o dílo, což je v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách. Praha s rozhodnutím ÚOHS nesouhlasí a bude proti němu podávat žalobu.
Podle úřadu Praha rozšířila původní zakázku o stavební práce spočívající v realizaci nového Trojského mostu, a to bez použití jakéhokoli zákonem stanoveného druhu zadávacího řízení. Tím vyloučila soutěž mezi firmami.
„Realizován byl zcela jiný most, který neodpovídá původnímu návrhu vizuálně ani cenově. Původní návrh Trojského mostu v hodnotě téměř 500 milionů korun byl změněn a realizován byl mimořádně konstrukčně složitý a světově unikátní nový Trojský most, jehož cena za realizaci byla navýšena téměř o jednu miliardu korun,“ uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj.
Podle mluvčího pražského magistrátu Víta Hofmana byla stavba Trojského mostu historickým pozůstatkem. „Praha s rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nesouhlasí a bude proti němu podávat žalobu. Tou se budeme snažit vyměřenou částku alespoň minimalizovat,“ sdělil.
Úřad se zakázkou zabýval opakovaně. Aktuální rozhodnutí je konečné, názor svých podřízených potvrdil předseda ÚOHS Petr Rafaj.
Už rada hlavního města pod vedením Tomáše Hudečka (nyní nestraník, v klubu TOP 09) tvrdila, že firma Metrostav staví jiný most, než který byl vyprojektován. Nemůže jí proto proplatit faktury. A z toho důvodu také hlavní město vyvolalo arbitráž. Arbitrážní soud rozhodl, že Praha má Metrostavu požadovanou částku zaplatit.
Tunel Blanka, jehož stavbu zadala politická garnitura pod vedením primátora Pavla Béma (ODS), měl být zprovozněn v roce 2011. Projekt se prodražil minimálně o šest miliard korun. Rozhodčí soud už řešil spory Prahy se stavební firmou Metrostav. Šlo o částky v řádu miliard korun.
Čtěte dále: