Pražský dopravní podnik začne hledat koncem června strategického partnera, který by mu pomohl s výkupem pozemků pro plánované trasou metra D. V součsné době jedná také s potencionálními dodavateli elektrobusů, které chce nasadit na autobusové linky číslo 207 a 140, i o tom hovořil generální ředitel dopravního podniku a předseda představenstva Martin Gillar.
Spolupráce bude fungovat na bázi standardních podmínek akciových společností. Princip a podmínky budoucí spolupráce budou veřejně dostupné na webu dopravního podniku dnem vyhlášení soutěže na vyhledání strategického partnera. Vyhlášení předpokládáme přibližně do konce června, pokud nebude stanoveno jinak.
Do prázdnin chcete předložit pražským radním materiál o podobě a fungování nové společnosti pro výstavbu nad trasou metra D, kterou bude vlastnit dopravní podnik (DPP) a soukromý investor. Máte už nějakou představu, jakým způsobem by měla být spolupráce ve firmě nastavená?
Jakou roli v ní bude hrát dopravní podnik a jakou soukromníci?
Dopravní podnik a soukromý investor budou akcionáři ve společném podniku, každý s daným podílem akcií, které budou uveřejněny v uvedené zadávací dokumentaci na webu společnosti v daném termínu.
Dopravní podnik v této věci zastupuje mezinárodní poradenská společnost Deloitte, která bude jednat s těmi zájemci, kteří se přihlásí do soutěže a současně splní všechna daná kritéria soutěže.
Proč jste si vybrali tuto formu partnerství, podnik by se v případě výkupů pozemků bez soukromníků neobešel?
Cílem založení společného podniku je spolupráce za účelem maximálního využití potenciálu rozvoje území v lokalitách stanic metra trasy „Metro D“. Dalším cílem spolupráce je zhodnocení daného území Prahy 4 formou komplexního řešení výstavby v okolí stanic a celkový přínos obyvatelům Prahy 4, cestujícím a návštěvníkům Prahy.
Co z toho budou mít soukromí investoři?
Předpokládanou spoluprací mohou soukromí investoři získat zhodnocení svých vložených investic a návratnost vloženého kapitálu plynoucí z výnosů z realizovaných budoucích developerských projektů a rozvoje daného území v lokalitě metra D.
Už si podobnou formu spolupráce někde dopravní podnik vyzkoušel?
Dopravní podnik je provozovatelem služeb městské hromadné dopravy a také spolupracuje s různými organizacemi na bázi partnerství. Pro oblast rozvoje území a developerských projektů proto hledá budoucího strategického dlouhodobého partnera do nově zakládaného společného podniku, který bude mít dostatečné zkušenosti a know-how v dané oblasti působení.
Víte, že už se někde podobné partnerství osvědčilo?
Je mnoho příkladů domácích a zahraničních partnerských vztahů v dané oblasti, kde se tato spolupráce osvědčila díky přínosu obou subjektů v oblastech jejich vlastního „know-how“.
Praha dává dohromady pozemky. Čtěte:
Další díl do skládačky. Praha koupí kvůli stavbě trasy metra D pozemek v Písnici
Dopravní podnik má do konce letošního roku vyměnit 20 automobilů za elektromobily, v plánu je, že podobným způsobem vymění všechny vozy, o kolik vozů se jedná?
O tom, co bude následovat v dalších etapách, budeme teprve diskutovat.
Jaký způsobem budete řešit pražský nedostatek nabíjecích stanic?
Většina jízd referentskými vozy začíná nebo končí v našich vlastních areálech, takže pro prvních 20 aut nedostatek infrastruktury rozhodně nepociťujeme.
O kolik dražší je pořízení elektromobilu?
Vzhledem k dotacím a velmi levnému provozu lze očekávat, že při ročním nájezdu přibližně 15 až 20 tisíc kilometrů to vyjde neutrálně. Při větším ročním nájezdu to už šetří.
Jakou částku na to podnik vyčlení v příštím roce?
To vyplyne ze soutěže.
Dopravní podnik chce elektrobusy. Čtěte:
Elektrobus se osvědčil. Dopravní podnik přikoupí dalších 14 vozů
Kdy by mohl být váš vozový park plně elektrifikován?
Množství vyměňovaných vozů bude odvislé od toho, kdy dopravnímu podniku končí operativní leasingové smlouvy na současná auta nebo jejich životnost.
V prvních dvou etapách obmění dopravní podnik vozový park referentských vozidel za elektromobily v celkovém počtu 20 elektromobilů. Z toho 10 prvních osobních elektromobilů formou pronájmu a dalších 10 dodávkových elektromobilů do majetku DPP. Celková další etapizace je odvislá od koncepčního projektu. Pro efektivní využití elektromobilů a jejich masovější obnovu za konvenční vozidla bude nutné vybudování infrastruktury v podobě dobíjecích sloupků.
Nevýhodou jsou vyšší pořizovací náklady a stále omezený dojezd. Výhodou však zůstávají nižší náklady na jeden ujetý kilometr, které se pohybují mezi 0,4 až 0,7 korun za kilometr.
Stále platí, že by měl příští rok podnik pořídit čtrnáct elektrobusů a elektrifikovat autobusovou linku 207, která spojuje Žižkov s centrální oblastí města? Chystáte další podobný projekt?
Zatím bychom rádi najali další elektrobus nebo elektrobusy s dvoupólovým pantografem. Pro linku číslo 207 jsme ve fázi soutěžení projektanta infrastruktury. Vozidla budeme tedy muset soutěžit souběžně, půjde o 14 vozidel o délce 12 metrů s dvoupólovým pantografem, nabíjeno stacionárně. Projekt linky s dynamickým dobíjením, což je linka číslo 140, aktivně připravujeme, zejména v oblasti infrastruktury, ale jednáme i s třemi potencionálními dodavateli vozidel. Doufáme, že se ještě další možní dodavatelé objeví. Rádi bychom tam vyzkoušeli co nejvíce druhů vozidel.