Výstavba pokračování městského okruhu z Pelc-Tyrolky do Štěrbohol má začít v roce 2023. Pražský magistrátní odbor městského investora (OSI) již podepsal smlouvu s administrátory soutěží, v nichž bude město hledat projektanty. Cena dokončení 10,25 kilometrů dlouhé části okruhu má být 40 miliard korun. Uvedli to primátorka Adriana Krnáčová (ANO) a její náměstek Petr Dolínek (ČSSD).
Úsek navazuje na tunel Blanka. Projektanti poté začnou připravovat všechny nutné kroky k výstavbě. Konkrétní vymezení trasy mají v úterý schválit pražští radní. „Doufáme, že tato stavba, pokud bude dokončena, uleví situaci v Praze. Zítra (v úterý) bychom měli na radě schválit dokument, který trasu vymezí. Je to jedna z nejdůležitějších infrastrukturních staveb,“ řekla Krnáčová.
Kromě podepsaných smluv má Praha v tuto chvíli na zamýšlené vedení trasy platné rozhodnutí v rámci šetření EIA, které posuzuje vliv stavby na životní prostředí. Souhlasné stanovisko bylo vydáno v roce 2012.
Délka dostavby má být 10,25 kilometru, z toho asi pět kilometrů povede tunely. Ty budou jak ražené, tak hloubené. „Musíme si uvědomit, že to je orientačně, protože projektanti v následujících letech určí finální podobu okruhu,“ řekl Dolínek. O podobě bude město jednat i s dotčenými radnicemi.
Pro Veseckou spojku. Čtěte:
Praha se Středočeským krajem říkají ano stavbě Vesecké spojky
Tato část okruhu se bude skládat z tří úseků. Prvním je 3,2 kilometru dlouhý úsek z Pelc-Tyrolky na Balabenku, kde budou dva tunely. Druhý úsek je mezi Balabenkou a Štěrboholskou a bude měřit 5,7 kilometrů. Na něm bude 2950 kilometrů dlouhý tunel Malešice-Balabenka. Třetí částí je 1,35 kilometrů dlouhá Libeňská spojka. Tady bude tunel měřit 865 metrů.
Oproti původním plánům se město rozhodlo nestavět některé dříve plánované radiály. To je i případ Břevnovské radiály. V dnešních cenách by měla stavba vyjít na zmíněných 40 miliard, jedná se ale pouze o částku nutnou pro stavbu samotného okruhu. V budoucnu bude nutné ještě připočíst další náklady například na nutné úpravy v okolní.
V úterý trasu schválí pražští radní. Pokud by podle Dolínka tuto variantu neschválili, znamenalo by to prodloužení dostavby okruhu o deset let. „Dva roky se vedla diskuse a odnikud nepřišel racionálnější návrh, než je tento. Snahy o to, aby se nedokončil, poškozují Prahu a brání rozvoji veřejného prostranství v Praze,“ řekl.
Projektanti podle Dolínka okruh vyprojektují pro standardy 21. století. Již od počátku se bude počítat například s pruhy pro MHD. „Tato část okruhu je proto, na rozdíl od Blanky, vhodná a zajímavá,“ řekl Dolínek.
Rozpory v koalici s Trojkoalicí (SZ, STAN a KDU-ČSL) Dolínek s Krnáčovou nepředpokládají. „Není to ad hoc řešení dvou koaličních stran,“ uvedli.