Menu Zavřít

Tři měsíce na změnu. Magistrálu překreslí urbanista Gehl

25. 10. 2016
Autor: IPR

Na proměně severojižní magistrály se bude podílet i slavný dánský architekt a urbanista Jan Gehl. Hotovo by mělo být do konce června 2017. Praha by ráda viděla proměnu komunikace v městský bulvár. Vypracování koncepce kanceláří Gehl Architects v úterý schválili pražští radní. Urbanista bude mít na zpracování projektu tři až čtyři měsíce, jeho tým třikrát navštíví Prahu. Do sídla jeho firmy v Kodani naopak jednou vyjede tým Institutu plánování a rozvoje (IPR).

„Dnes je to především dálniční tah, který tvoří bariéru v území. Dá se však uvažovat i tak, že magistrála bude lidi spojovat, nikoli rozdělovat,“ uvedla primátorka Adriana Krnáčová ANO). Za projekt má město zaplatit 74 tisíc eur, což je zhruba 1,99 milionu korun. K projektu bude přiložený akční plán na další roky. „Smlouva zajistí hlavnímu městu využití jeho know-how a zkušeností při humanizaci magistrály,“ řekla náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská (SZ/Trojkoalice).

Severojižní magistrála, postavená v 70. letech jako hlavní silniční tah středem města, zásadně ovlivňuje centrum Prahy. Denně po ní projede přes 100 tisíc automobilů. Zároveň se v bezprostřední blízkosti magistrály nachází významné kulturní budovy a veřejné instituce – Národní muzeum, Státní opera nebo Vrchní soud. Propojuje též důležité uzly veřejné dopravy, jako Hlavní nádraží a Florenc. „Magistrála má potenciál stát se prestižní adresou a celoměstsky významným veřejným prostranstvím,“ zmínila Kolínská. „Vyšší kvalita prostoru magistrály povede k rozvoji služeb v okolí, zvýšení cen nemovitostí či zlepšení životního prostředí,“ dodala.

 Pražská magistrála Současná podoba magistrály. (Foto Anna Vacková)

V rámci projektu uskuteční Gehlův tým podrobné průzkumy potřeb a očekávání uživatelů magistrály a přilehlých veřejných prostorů. Projekt by se měl zaměřit na to, aby magistrála byla přívětivější a přístupnější pro lidi. Zlepšit by se měly možnosti pohybu napříč přes magistrálu, úpravou projdou i parky a náměstí podél ulice. Nepočítá se však s žádným radikálním omezením přepravní kapacity, cílem projektu je spíše lepší vyvážení jednotlivých funkcí, které má plnit významná ulice.

MM25_AI

Spolupráci s kanceláří Gehl Architects schválili pražští radní na jednání v úterý 18. října, kde Jan Gehl osobně prezentoval principy budoucího projektu. „Naše práce se soustředí na lidský rozměr, zaměřujeme se na to, jak je zastavěné prostředí spojeno s každodenním životem lidí,“ sdělil o své práci Gehl. Na projektu koncepce veřejného prostoru magistrály bude úzce spolupracovat s IPR, který se tématem veřejného prostranství dlouhodobě zabývá.

Dánský urbanista Jan Gehl se proslavil především jako odborník na veřejný prostor a život v něm. Jeho přístup je založen na podrobném výzkumu, jak se lidé ve veřejném prostoru chovají a co přispívá k tomu, aby se v něm cítili dobře. Metropolím po celém světě Gehl radí, jak vytvářet příjemná městská prostranství. Jeho služeb využívá Londýn, Vídeň, Kodaň, Oslo či Moskva a New York.

Dále čtěte:

Jak snížit hluk v metropoli? Praha hledá nová opatření

Odvolaný šéf IPR Hlaváček: Praha je jako ementál


  • Našli jste v článku chybu?