Tunelový komplex Blanka dopravě v Praze na řadě míst ulevil a technicky funguje velmi dobře. Prohlásil to dnes náměstek primátorky Petr Dolínek. Pražské radnice dotčené ročním provozem tunelu Blanka se neshodují v názoru na to, zda je šestikilometrová dopravní stavba přínosem, či nikoli. Dopravní expert hnutí Auto*Mat Vratislav Filler považuje Blanku za fiasko.
„Ukázalo se, že na řadě míst jako jsou centrum Prahy nebo Letná a Praha 7 zprovoznění Blanky dopravě ulevilo. Na některých, pravda, způsobila potíže, například v Praze 6, ty se ale snažíme řešit,“ řekl Dolínek. Blanka byla zprovozněna v září loňského roku a Prahu vyšla na 43 miliard korun.
Blanka podle Dolínka trpí tím, že není dokončen vnitřní ani vnější silniční okruh Prahy. „Blanka je sirotek, to se nám v průběhu roku také ukázalo, a projevuje se to v momentě, kdy je uzavřen a řidiči musí jezdit po povrchu. Je třeba dokončit oba okruhy a další návazné stavby, blízko jsme například začátku výstavby Radlické radiály,“ řekl.
Právě kvůli uzavírkám tunelu, avšak nejen jim, město nyní chystá seznam tzv. návazných opatření, kterými upraví dopravní režim na povrchu. Úpravy chce vedení metropole představit v následujících dnech. „V řešení je například změna režimu některých semaforů, a to i pro případ uzavírek Blanky,“ řekl Dolínek.
Technologicky je prý Blanka v pořádku. „Roční provoz ukázal, že až na jednu drobnost funguje technologicky dobře a chybovost a poruchovost jsou v podstatě nulové,“ řekl Dolínek. Potíž nastala v Blance v průběhu roku zatím pouze letos v březnu, kdy provoz zastavila chyba jednoho z čidel.
Rozporuplně vnímají Blanku radnice dotčených městských částí. Zatímco Praha 1, 5 a 7 si zprovoznění tunelu pochvalují, Praha 6 Blanku označuje za „prokletí“ - zhoršila totiž dopravní situaci například na Prašném mostě a Vítězném náměstí, kde výrazně přibylo aut. Praha 8 zase požaduje zahloubit do tunelu ulici V Holešovičkách, kterou auta jezdí z a do tunelu.
Ucpaná Praha 6
Dopravní expert hnutí Auto*Mat Vratislav Filler označil Blanku za fiasko ve všech směrech. Podle něj Blanka do města přivedla o deset procent vozidel víc a ucpala řadu ulic především v Praze 6. Veřejný prostor Letné, Prašného mostu a Malovanky navíc podle Fillera hyzdí mimoúrovňové křižovatky a nevhodný podchod. Praha rovněž zaspala se zavedením dopravních opatření, dodal. Vedení města výtky odmítá.
„Návrhy Prahy 6 na uzavření vjezdů na Prašném mostě jsou tak jakýmsi zoufalým krokem, který navíc nejspíš přesune problém jinam, a sice na Malovanku a Patočkovu ulici,“ řekl Filler. „Blanka nakonec selhala i v tom, co se od ní očekávalo nejvíc: že zlepší pohodlí jízdy po Praze motoristům,“ doplnil.
Ke zlepšení poměrů je podle Fillera nutné omezení dopravy. Magistrát by měl instalovat světelnou závoru v Podbabě, na Vychovatelně a v ulici V Holešovičkách. Mělo by vzniknout záchytné parkoviště v Suchdole, aby lidé mohli nechat auto u autobusu a nejezdili Podbabskou a ulicí Jugoslávských partyzánů. „Dlouhodobě Dejvicím pomůže tramvajová trať do Suchdola a obchvat Vítězného náměstí. Tyhle stavby ale měly být dokončené dřív než Blanka,“ doplnil.
78 tisíc aut denně
Tunelový komplex Blanka měří asi šest kilometrů a tvoří jej tři tunely, a to Bubenečský, Dejvický a Brusnický. Denně jimi jako celkem projede na 78 tisíc automobilů denně. Nejvytíženější je Dejvický tunel, kterým projede téměř 85 tisíc aut denně. Po otevření tunelu v září 2015 jím projížděla zhruba polovina aut. Zbylými dvěma úseky, Bubenečským a Břevnovským tunelem, projede denně více než 70 tisíc automobilů.
„Tunelový komplex Blanka lze po necelém roce provozu jednoznačně označit za úspěšný projekt. Blankou jezdí více řidičů, než se očekávalo, což přineslo celou řadu pozitivních efektů. S tunelovým komplexem nejsou žádné významné technické problémy,“ uvedla mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková.
V souvislosti s otevřením stavby klesl provoz v ulici Milady Horákové, Argentinské, Veletržní, na nábřeží Kapitána Jaroše v Praze 7 a na Nuselském mostě. Naopak provoz se zhoršil v ulici Jugoslávských partyzánů, v Patočkově, V Holešovičkách a v oblasti kolem Vítězného náměstí. Řidiči také častěji využívají tunel Mrázovka a Strahovský tunel, které na Blanku bezprostředně navazují. Podle údajů TSK je v tunelu o 72 procent nižší nehodovost než ve stejném úseku na povrchu.