Ústavní soud (ÚS) odmítl stížnost Prahy proti verdiktu, jímž justice zrušila změnu územního plánu zpřesňující koridor plánovaného metra D. Správní úsek Městského soud v Praze změnu zrušil v červenci 2015, loni Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost města. Justice podle ústavní stížnosti postupovala formalisticky.
Ústavní soud ale verdikt potvrdil, zdůraznil význam a široký dopad územního plánování i důležitost právních předpisů, které proces upravují. Úkolem soudů je dohlížet na jejich dodržování.
To je důležitou povinností správních soudů a rozhodně je za takovýto postup nelze shledávat jako přepjaté formalisty, zasahující do práva na samosprávu. Naopak správní soudy jsou povinny při soudní kontrole chránit veřejná subjektivní práva osob i veřejné zájmy, které mohou být nezákonnými postupy při územním plánování dotčeny,“ stojí v usnesení.
Zrušená změna územního plánu se týkala pozemků v okolí Thomayerovy nemocnice v Krči a pozemků mezi budoucími stanicemi Nové Dvory a Písnice. Změna tam umožňovala budovat metro na pozemcích do té doby vedených jako územní rezerva.
Soud změnu územního plánu zrušil proto, že magistrátní odbor životního prostředí v dokumentaci nevysvětlil, proč nepožadoval vypracovat posudek SEA o vlivu koncepcí staveb na životní prostředí.
Trasa metra D začne u Pankráce. Čtěte:
Začne se u Pankráce. Metro D vyústí před nákupním centrem
Metro D spojí centrum s jižní částí města. Vyjde podle odhadů na 50 miliard korun. Jezdit v něm budou automatizované soupravy bez řidiče.
Stavba metra D začne v úseku z Pankráce na Olbrachtovu, kde je nejsnazší získat potřebné pozemky. Město má totiž potíže s výkupy zejména v Krči. S vlastníky dlouho vyjednávalo o dohodě, která umožní Praze stavět metro, vlastníkům zase uskutečnit developerské projekty.