Pro koncové spotřebitele výhra, pro provozovatele e-shopů noční můra. Zhruba tak by se s trochou nadcházky dal popsat nedávný rozmach takzvaných marketplaces, tedy internetových tržišť na zdejší e-commerce scéně. Minimálně z pohledu nákladů na online reklamy. Příchod čínského Temu, tureckého Trendyrolu, polského Allegra a dalších totiž současně s poklesem konverzního poměru jen v letošním druhém čtvrtletí vyhnal průměrnou cenu za proklik takřka o 18 procent výš. Vyplývá to z analýzy společnosti Srovnáme.cz.
Odborníci z platformy Upgates, která vytváří firmám e-shopy na míru, na to konto dodávají, že konkrétně zmíněné Temu vsadilo na agresivní marketingovou strategii napříč celým internetem – od Googlu po Instagram. Vycházejí přitom z dat listu The Wall Street Journal.
„Částky, které marketplaces jako Temu, Trendyol nebo Shein do propagace investují, jsou obrovské. Vytlačují tak největší české hráče a těžkou hlavu dělají především malým e-shopům. Pokud na propagaci své značky více nezapracují, může to pro ně být i likvidační,“ upozorňuje marketingový manažer Upgates Michal Benatzky.
Že by jich v Česku, které je známo jednou z nejhustších sítí online obchodů v přepočtu na obyvatele v rámci celé Evropské unie, najedou začalo být málo, se každopádně nebojí. „Internetová tržiště nakonec svoji část segmentu získají a vybudují si své postavení na trhu. Dost možná pak poleví v intenzivně marketingových kampaní, které zatím mají do pozitivní návratnosti dost daleko. Pořád zde ale zůstane dost prostoru pro jednotlivé nezávislé e-shopy,“ říká a doplňuje, že zdaleka nejohroženější jsou aktuálně přeprodejci s velmi širokou škálou levného zboží z různých segmentů, které lze koupit kdekoli – tedy od kosmetiky přes zahradní náčiní, elektro až po chovatelské potřeby: „Jedná se vlastně o české e-shopy, které jsou miniaturní alternativou zahraničních internetových tržišť. Tam si ale stejné výrobky lze totiž pořídit i za třetinové ceny.“