Původně na Slovensku vznikl jako neziskový projekt v reakci na Ruskem spuštěnou vojenskou invazi na sousední Ukrajinu. Protože se ale vzápětí ukázalo, že po obdobné službě je mezi tamními médii a institucemi vysoká poptávka, stal se z něj loni v květnu, tedy rok a dva měsíce po jeho spuštění, samostatný startup, který si klade za cíl bojovat proti hoaxům, dezinformacím, nenávisti a dalším v dnešní době naneštěstí tolik frekventovaným internetovým nešvarům.
V elv.ai, jak se tato slovenská platforma jmenuje, k tomu využívají kombinaci umělé inteligence (AI) a lidských moderátorů, jejichž hlavním úkolem je AI kontrolovat a rozpoznat možné jazykové nuance, na které je technologie zatím stále krátká. „Vnímáme, že mediální prostor se výrazně proměnil a potřeba chránit internetové diskuze a sociální sítě před nenávistí roste. V rodném Slovensku monitorujeme a moderujeme diskuze zhruba jedné třetiny mediálního trhu,“ prozrazuje spoluzakladatel a šéf elv.ai Jakub Šuster.
Že má projekt, na jehož založení se kromě Šustera podíleli i Gabriel Tóth, Ľudovít Ďurman a Milan Dubec, velký potenciál, si vedle stávajících zákazníků slovenského startupu již povšimli také investoři z fondu CB ESPRI Impact One. Ti nyní elv.ai podpořili částkou ve výši půl milionu eur, tedy zhruba 12 milionů korun, které vedení firmy použije na expanzi do Česka.
„Těší nás, že i v České republice jsme našli velmi rychle uvědomělé mediální domy, které považují za svoji povinnost chránit své fanoušky a uživatele před nenávistným a dezinformačním obsahem,“ podotýká dále Šuster. Zde jeho společnost pomáhá hlídat diskuze a sociální sítě televize Prima či vydavatelství Economia.
Podle vedení elv.ai prošlo pod rukami jeho moderátorů (a také skrze jím využívanou umělou inteligenci) od vstupu na zdejší trh už více než dva miliony komentářů, z nichž nenávistný obsah tvořila zhruba jedna čtvrtina. Právě díky kombinaci moderních nástrojů a lidského faktoru by však jejich podíl mělo být možné snížit na pouhá tři až osm procent, dušuje se firma.