S přicházejícími Vánocemi začínají být lidé méně obezřetní vůči obsahu svých peněženek. Toho využívají obchodníci, kteří v závěru roku tradičně šroubují ceny potravin. Efekt to není nijak trvalý, po vystřízlivění ze silvestrovské kocoviny najdou zákazníci cenovky na obvyklých hodnotách. V menším měřítku se stejný proces opakuje znovu kolem Velikonoc.
Existuje však produkt, který se z této neměnné zákonitosti maloobchodního trhu dokonale vymyká a s blížícími se svátky jeho cena naopak strmě klesá, aby se po nich vrátila zase do normálu. A tím je rostlinný tuk na pečení Hera.
Stejně jako předchozí roky jsme to mohli sledovat loni před Vánoci. Podle dat Českého statistického úřadu se kilo rostlinného tuku na pečení (lídrem trhu je právě Hera od Unileveru) loni prodávalo za průměrnou cenu 72,51 koruny. Od srpna až do konce října však zákazníci platili 76 korun a více.
Máslo jako náladová globální celebrita: cena bude extrémně kolísat
To se změnilo s příchodem listopadu, kdy se cena strmě propadla k 70 korunám a na této úrovni setrvala až do Nového roku. V lednu, kdy většina potravin zlevňovala, rostlinný tuk naopak zdražoval až k 76 korunám, aby brzy zase zlevnil s blížícími se Velikonocemi. Po zbytek roku se pak s cenou tuku na pečení už nic zajímavého neděje.
Data ČSÚ za letošní listopad a prosinec ještě nejsou k dispozici, můžeme si však pomoci informacemi portálů monitorujících akce ve slevových letácích. Balení Hery o 250 gramech aktuálně nabízí nejlevněji Tesco za 9,90 koruny. Podle serveru AkcniCeny.cz šlo tuk levněji sehnat pouze v období kolem Velikonoc a ještě v říjnu byla nejnižší cena o dvě koruny vyšší.
Nákupní timing: jídlo a pití na Vánoce a Silvestra lze pořídit o tisíce levněji
Zajímavé je, že s margarínem určeným na chleba, tedy v podstatě identickým produktem, se nic podobného neděje a svátky nemají na jeho cenu buď žádný vliv, nebo pouze z pohledu spotřebitele negativní.
Vysvětlení je prosté. Tuku na pečení spotřebujeme během roku minimální množství, ovšem právě kolem svátků roste poptávka natolik, že pro mnohé zákazníky je zlevněná Hera důvodem vyrazit právě do řetězce s nejnižší cenou. Při té příležitosti tam pořídí i řadu dalších položek z nekonečného vánočního seznamu. Obchodníci tak mezi sebou vedou cenovou válku a traduje se, že kdo jako první zlevní Heru, vyhrál Vánoce. Stejně jako letos bývá většinou vítězem Tesco.
Přečtěte si další komentáře autora: