Elektroautomobilku Elona Muska opustili během jediného týdne dva špičkoví odborníci.
„Kdo se nechytí u nás, jde pracovat do Googlu nebo Applu,“ řekl Elon Musk nedávno o své firmě SpaceX, která letos ohromila svět předzvěstí komerčně životaschopného cestování na Mars. Druhá Muskova firma, výrobce elektronických aut Tesla, by se ráda pochlubila týmž - ale pravý opak je pravdou. Její špičkoví lidé ji začínají opouštět dobrovolně.
Matthew Schwall, šéf týmu, jenž má na starost účinkování firemních automobilů v terénu, minulý týden funkci složil a rovnou zamířil ke konkurenci Waymo, již vlastní Google. Mluvčí Tesly to o víkendu odmítl komentovat, ale zprávu nevyvracel.
Jen nabíjí baterky
Schwall není první ani poslední ztrátou Tesly. Na konci dubna firmu opustil šéf projektu Autopilot Jim Keller. Minulý týden nebyl v Tesle vidět ani viceprezident firemních inženýrů Doug Field. „Doug si jen vzal trochu času na dobití baterek, aby mohl strávit více času se svou rodinou. Neopustil Teslu,“ komentoval to mluvčí nepřesvědčivě. (Zvolená metafora je také pikantní, vezmeme-li v potaz, že Tesla jezdí na baterky.)
Někdy mezitím investoval Musk ze svého do firmy deset milionů dolarů, když cena Tesly na burze reagovala nepříznivě na předcházející kvartální výsledky. Přišla o 760 milionů dolarů; Musk na tiskové konferenci všem vynadal a řekl, že když se někomu nelíbí kolísání tržních cen, tak ať zkrátka do Tesly neinvestuje a nazdar, že on se ho neprosí. Investorům, kteří vsadili na úspěch Muskovy Tesly své peníze, se to celkem pochopitelně dvakrát nelíbilo.
Vývoj akcií Tesly:
Ještě předtím si Tesla uřízla PR ostudu, když vedení naznačilo, že řidič, který zemřel, když jeho autopilotem řízená tesla havarovala, si za svůj osud může sám. Je možné, že to je pravda; z firmy však tenhle soud zazněl dřív, než to kdokoli mohl říci s jistotou.
Veškerá nervozita má jediný důvod: Tesla nedokáže vyrábět tolik vozů, kolik by potřebovala. Kvůli tomu neplní plánované objemy prodejů, což jí kazí finanční výsledky; to zase tlačí ceny jejích akcií dolů a Muskův krevní tlak nahoru, takže je s ním k nevydržení.
Technologický Elvis
Aby bylo jasno, Kuřácký koutek si myslí, že Musk je na rozdíl od ostatních technologických bossů dneška skutečným titánem. Na rozdíl od Steva Jobse, Marka Zuckerberga i Jeffa Bezose dělá něco užitečného; nevyužívá potají lidských slabostí k vlastnímu zbohatnutí, nebuduje fašistická impéria, ani neživí idiotský reklamní průmysl. Je skutečným Elvisem mezi Michaly Davidy a Justiny Timberlakey.
Ale ani jedna z těchto ctností nestaví auta. A to, co teď Musk potřebuje, je stavět auta rychleji a pokud možno ještě lépe než dosud.
Za svoji současnou pozici vděčí Musk kromě obrovského intelektuálního nápřahu také schopnosti ty nejlepší lidi inspirovat, nikoli odrazovat. Jinými slovy, dokud Musk-technický génius a Musk-emotivní vůdce spolupracují, věci se hýbou kupředu. Pokud budu jeden druhému překážet, zbyde z Tesly jen nenaplněná naděje (jak už má to jméno ve zvyku, ať už mluvíme o srbském vynálezci nebo o pardubickém zesilovači.
Čtěte další komentáře Daniela Deyla: