Elektroautům patří budoucnost. V této souvislosti se často mluví o americké Tesle nebo čínských výrobcích, kteří do odvětví aut na baterky masivně investují. Obor přitom má svého šampiona, který nevzniká ani v továrnách Elona Muska, ani v Říši středu.
10. Elektromobil BMW i3 na trh vstoupil v roce 2013 a v průběhu loňského roku dostal nové baterie, díky čemuž se prodloužil dojezd vozu o téměř 30 procent. Mnichovský výrobce se na zvyšování kapacity baterií zaměřuje po celou dobu existence modelu. Za necelých šest let se kapacita baterie i3 zdvojnásobila. Zákazníci to v loňském roce ocenili nákupem 24 tisíc kusů BMW i3, celkově se prodalo již 109 tisíc těchto aut.
9. Kompaktní Renault Zoe se již tradičně umisťuje v každoroční tabulce TOP 10 nejprodávanějších aut. Aby ne, vždyť poprvé vyjel už v roce 2012. Loni našlo nového majitele 33 tisíc těchto vozů, z toho polovina se prodala na domácím francouzském trhu. Celkový účet už dosahuje 114 tisíc prodaných aut.
8. Čínský BYD Qin PHEV je prvním hybridem v našem přehledu. Poprvé byl model představen v roce 2012, od té doby již spatřily světlo světa i plně elektrické modely. V září loňského roku to byla již druhá generace BYD Qin ProEV. Hybridního modelu PHEV se loni prodalo 47 tisíc kusů, celkové číslo pak dosahuje 137 tisíc.
7. Předloňská „Tesla pro chudé“, tedy dlouho očekávaný Model 3, je jednoznačným králem prodejů uplynulého roku, 146 tisíc prodaných aut nemá konkurenci. Ještě většímu odbytu přitom brání omezené výrobní kapacity firmy Elona Muska. Vždyť vozu stačil prakticky jediný rok (v roce 2017 se prodalo zanedbatelných 1800 aut) v distribuci k sedmému místu historické tabulky. Celkově se tedy prodalo 148 tisíc kusů.
6. Solidní loňský prodej hybridu Toyota Prius PHEV téměř 45 tisíc vozů pomohl tomuto japonskému autu udržet celkové šesté místo před agresivním nástupem Modelu 3. Od ledna 2012 do konce loňského roku se prodalo 168 tisíc těchto aut. Výrobce od začátku věřil hlavně domácímu trhu, nakonec byli ale lačnější než Japonci Američané, kteří si koupili zhruba polovinu všech prodaných hybridních priusů.
5. Další postupný ústup z dříve vydobytých pozic zaznamenal loni Chevrolet Volt. Loňský prodej necelých 23 tisíc aut znamenal druhý pokles v řadě. Celkově se Volt propadl z druhého místa v roce 2014 až na páté se souhrnnou hodnotou 171 670 aut. Dále už toto číslo neporoste. Volt, v Evropě spíše známý jako Opel Ampera, se v polovině února přestal vyrábět.
4. Největší vůz v přehledu je hybrid Mitsubishi Outlander PHEV. Loňský přírůstek přes 37 tisíc je druhý nejvyšší po roce 2015. Celkově se těchto SUV prodalo již 172 640. Vůz se začal zákazníkům nabízet na začátku roku 2013 v Japonsku. Dodávky do Evropy zpozdily problémy s bateriemi. I tak je starý kontinent největším odbytištěm s více než dvojnásobným prodejem než v Japonsku.
3. Na sklonku roku 2016 šel do prodeje čínský městský vůz BAIC EC-series. Hned v následujícím roce se stal nejprodávanějším elektroautem na světě, když si jej vybralo 78 tisíc zákazníků. V loňském roce číslo stouplo na 91 tisíc, což ale byly jen dvě třetiny odbytu nového Modelu 3 od Tesly. Loňský rok ale čínskému autu pomohl na celkové třetí místo v historické tabulce se souhrnným prodejem 172 850.
2. Muskův Model S je dnes již legendou a synonymem elektromobility. Poslední čtyři roky se prodej drží stabilně kolem 47 tisíc kusů. Celková hodnota 243 tisíc aut znamená bezpečnou druhou pozici. Zhruba polovinu těchto aut si koupili Američané.
1. Japonský Nissan Leaf je nejpopulárnější elektrický vůz všech dob. Poslední dva roky na některé konkurenty ztrácí, ale stále zůstává bezpečně v čele. Nissan Leaf se poprvé začal prodávat v Japonsku a ve Spojených státech zhruba před deseti lety. V průběhu loňského roku se tohoto malého vozítka prodalo 81 tisíc kusů a celkově již 364 tisíc, o 120 tisíc více než druhého v pořadí.
Leaf za své prodeje vděčí hlavně evropskému trhu, kde má silnou pozici díky nedůvěře evropských spotřebitelů vůči čínské produkci. Jen v Norsku má za loňský rok 12 tisíc nových majitelů.